Nieuws

Klopt je karma niet? Laat het herstellen!

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Poll

Wat zou jij graag spelen?

Lets Make A Deal (Monty Hall Problem?)
- 3 (13.6%)
Niks is wat het lijkt
- 4 (18.2%)
Vampieren van Wakkerdam
- 2 (9.1%)
Zombies van Wakkerdam
- 5 (22.7%)
Weerwoorden
- 3 (13.6%)
Twee dorpen
- 5 (22.7%)
Overigen - Stuur zelf per PM een idee in
- 0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 12


Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Kevins Spelpaleis  (gelezen 1507 keer)

Kevindemen

Kevins Spelpaleis
« Gepost op: 21 juni 2016, 01:12:59 »

In dit topic vind je ideeën terug voor toekomstige spellen. Daarnaast mag je in de poll stemmen welk idee jou het leukst lijkt.

Thema ideeën

Citaat
Let's Make A Deal (The Monty Hall Problem)

Naast dat je je normale rol dit spel krijgt, krijg je ook mogelijk informatie over de rol van een ander. Mogelijk aangezien je niet zult weten van wie de rol is, en ook niet zeker zult weten of die rol er ook daadwerkelijk inzit. Je stukje informatie wordt namelijk vergeven via een game in the game die enigszins lijkt op The Monty Hall Problem uit Let's Make A Deal. Uiteraard is die niet helemaal hetzelfde. Dit kan een extra stukje speculatie teweeg brengen. Net als in The Monty Hall Problem gaan we namelijk deuren openen en kijken wat erachter ligt.

Aan het begin van het spel krijgt iedere speler drie deuren voorgelegd. Daarbij wordt hij random gekoppeld aan een speler waarvan hij de identiteit niet weet. Achter één van de deuren ligt een rol van deze andere speler (je weet niet welke speler), achter de andere twee deuren zitten random rollen die deze persoon niet heeft. Je mag één deur aanwijzen. Vervolgens zal ik één van de deuren met een random neppe rol erachter openen. Aan jou is vervolgens om te besluiten of je bij je oorspronkelijke keuze blijft of toch de andere deur aanwijst. Je krijgt de rol achter de deur te horen. Achter deuren kunnen zowel goede, slechte, neutralen of bijrollen verscholen liggen. Anders dan The Monty Hall: je weet niet zeker of je een geit (neppe rol) of auto (echte rol) te pakken hebt.

Hiernaast worden er elke speldag verschillende Let's Make A Deal spelletjes gespeeld waarmee prijzen te winnen zijn waarbij je moet denken aan forumgeld et cetera. Benieuwd wat Let's Make A Deal-spelletjes zijn? Kijk dan deze lekker ouderwetse aflevering van het tv-programma. Dit is een extraatje die uiteraard niet verplicht is.

Niks is wat het lijkt

Ondertussen kunnen we van een paar dingen aan... 'S nachts zijn er Weerwolven die Burgers opeten, toch? En de Wisselaar kan niet met Weerwolven wisselen. De Helderziende, Dorpsgek en Ziener zijn eeuwig trouw aan het volk? En die Welp die vind het toch hardstikke gaaf dat hij als slechtje geboren word en na 3 moordpogingen eindelijk een volwaardige wolf wordt in de vijfde nacht? Ondertussen wil de Sjamaan zo snel mogelijk zijn medeslechtjes spotten.

FOUT! Dit spel zegt je rol niets over je alliantie. Zo zullen er mogelijk goede Weerwolven zijn, slechte Dorpsgekken, neutrale Sjamaantjes en slechte Beultjes. Iedereen krijgt naast zijn rol apart te horen welke alliantie (goed, voltallig 'wolf', slecht hulpje of neutraal) hij heeft en dit kan sterk afwijken van de oorsprong van de rol. Je eigenschappen (wel of niet lunchen of gedood kunnen worden door een priester) worden bepaald door de alliantie die je krijgt. Het wordt nog chaotischer als blijkt dat bij de lynch je alliantie geheim blijft.

Speel je dan compleet blind?
Nee. Een dorpsgekvisoen vertelt de rollen, niet de allianties. Een ziener idem dito. De wisselaar kan daarentegen nogsteeds enkel wisselen met iemand met een goede alliantie. En wat dacht je van een Helderziende voor wie de arol niks uitmaakt, die ziet immers de alliantie.

Daarnaast zal er een speciale goede rol in het leven worden geroepen die de alliantie van doden kan opvragen: de Medium. Deze werkt exact hetzelfde als de Helderziende, maar mag enkel de alliantie van de dode spelers opvragen.
Vampieren van Wakkerdam

Dit spel zijn er niet alleen weerwolven. Wakkerdam krijgt er een probleem bij. Zo zijn er Vampieren, Vampierketters, Conversievampieren, Vampier met Orc controlle, Baby Vampier I, II of III en natuurlijk leugenvampieren. Eigenlijk gaan de vampieren hetzelfde te werk als weerwolven, en hebben ze net als de wolven hun eigen board, maar dan met een verschilletje: hun lunch sterft pas een nacht later aan het vampierengif. Gelukkig zijn Weerwolven bang voor vampieren, dus Vampieren hoeven niet bang te zijn dat een weerwolf hun opeet. Wel moeten ze bang zijn voor goede krachten...

De Vampieren vormen een kleine derde alliantie met hun eigen board. Ze werken op de immuniteit voor de wolven en hun aangepaste manier van lunchen exact hetzelfde als een tweede groep wolven. De vampieren gaan dood aan priesterwater, kunnen een weerhamster niet eten en hebben ook een onderscheid tussen hulpjes (apostaatvampier, Vampierenorc II en Baby Vampier III bijvoorbeeld) en volbloedvanpieren. Zij kunnen de wolven wel doden.

Neutrale spelers mogen, mits ze mogen kiezen, dit spel voor zowel goed, slecht als de vampieren kiezen. Voor neutrale spelers is het dus interessant om te kijken bij wie jij je uiteindelijk aansluit om die overwinning binnen te halen.
Zombies van Wakkerdam

Dit spel vind er geen elliminatie plaats. Wordt je gelynched, dan hoef je niet naar het dodenboard. En ben je lunch dan hoef je medespelers ook niet uit te zwaaien. Niemand kan dit spel dood, of tenminste niet 'dood dood'. Jeej!

Als je doodgaat wordt je een zombie. Een zombie kan niet meer dood, want dat is hij al. Daarentegen kan hij zijn rust niet vinden en daarom zal hij als zombie altijd zijn alliantie blijven dienen. Als iemand sterft wordt niet de naam bekend gemaakt. Enkel de rol word bekend gemaakt en de persoon die sterft krijgt een pm zombie te zijn geworden. Een zombie werkt exact als een dode speler (acties erop mislukken, stemmen op een dode zijn vergooide stemmen), en het heeft geen stemrecht meer. De dode spelers stemmen daarentegen nog wel en stemmen ook nog mee dit spel.

Maar dan is er nog een vraag die je mogelijk hebt... Is het niet heeeeeeeeeel obvious wie zombie zijn als je ziet dat iemand lynch of lunch was? Nee! Had ik al verteld dat de lynch en lunch compleet anoniem per PM gaan en de uitslag pas na het spel bekend wordt gemaakt? Voor de lunch sturen de wolven alle levende spelers in op volgorde wie ze het liefst lunchen en de onderste krijgt 1 punt, de eennalaatste 2 en dan optellend. De persoon met de meeste punten wordt door de wolven gegeten. En ze moeten zelf samen overleggen wie dit was.
Weerwoorden

Elke dag krijgt de BM een woord uit de grabbelpot en de spelers moeten proberen dit woord te raden. Dit mogen ze doen door in een speciaal topic ja en nee vragen te stellen. De Burgemeester beantwoord die vragen naar waarheid naar eigen inzicht (mag liegen!) met ja, nee of misschien. Ondertussen weten de Weerwolven ook het woord en zij mogen proberen om met verkeerde vragen juist iedereen bij op het verkeerde been te zetten. Het woord wordt openbaar bekendgemaakt wanneer de tijd om of goed geraden is.

Dit spel vind er normaliter geen discussie plaats. Zowel niet tussen de goedjes per PM, als op het wolvenboard, als per discussietopic of welk ander board dan ook. Er zit een slot op het discussietopic en overlegtopic van de wolven. Hierdoor wordt het onmogelijk om af te spreken wie lynch of lunch wordt. Jammer de bammer, nu wordt het plots moeilijker...

Maar waarom zou je dat woord willen raden? Simpel, als het de burgers lukt om het woord te raden dan krijgen ze een volle dag een discussiemogelijkheid. Lukt het niet om het woord te raden dan worden de rollen omgedraaid: dan krijgen de slechtjes een kans om onderling met elkaar te overleggen. Met de variant kunnen jullie het slot tijdelijk van het overlegtopic afspelen, wat soms wel eens handig kan zijn.

PM gesprekken zijn nooit toegestaan. De overlegtopics voor adel en zielsverwanten worden ook ontgrendeld wanneer het woord wordt geraden. Voor koppels wordt dit wat ingewikkelder. Een s/s overlegt enkel wanneer het woord niet wordt geraden, een g/g als het woord wel wordt geraden en bij een g/s zal het eenzijde communicatie worden waarbij maar 1 partij mag spreken afhankelijk of het woord wel is geraden (goede deel) of niet is geraden (slechte deel).

Hoe ziet een speldag eruit?
Een speldag duurt ongeveer 48 uur en bestaat uit twee fases. Beide fases duren ongeveer 24 uur, al kan hier in het nachtentopic van worden afgeweken. In de eerste fase van een speldag krijgt de BM een woord en mogen mensen aan de hand van ja en nee-vragen het woord proberen te raden. In de tweede fase word het woord bekendgemaakt en mag er worden gediscussieerd door de partij die de vorige fase won. Binnen de volledige 48 uur mag er voor lunch en lynch worden gestemd. Uiteraard kun je dan ook acties insturen.

Aangepaste lunch en lynchwijze
Voor de lunch sturen de wolven alle levende spelers in op volgorde wie ze het liefst lunchen en de onderste krijgt 1 punt, de eennalaatste 2 en dan optellend. De persoon met de meeste punten wordt door de wolven gegeten. Het word bekendgemaakt aan de wolven wie ze lunchten maar niet hoe de puntenverdeling voor die nacht was.

Voor de lynch stuurt iedereen per PM zijn stem in en bij het verwerken van de nacht wordt bekend wie op wie stemde.
Twee dorpen

Dit spel zijn er twee dorpen, mits er minimaal 20 spelers zijn. In elk dorp bevinden zich Weerwolven die een plaag vormen voor de dorpen Wakker en Dam. Aan jullie de taak om wolven te verjagen en mocht dit nu net zijn wat iedereen het liefst doet. Iedereen die overdag de meeste stemmen heeft wordt met fakkels achterna gezeten en naar het andere dorp gejaagd. De wolven zijn zo angstaanjagend dat ze elke nacht iemand hun huis uitjagen en voor de rest van de inwoners voortaan als lafaards worden gezien. Zo wisselen dorpelingen langzaam van dorp. Bij een gelijkspel wint niemand dit spel.

Iedereen die voor een tweede keer uit een dorp wordt gejaagd ligt definitief uit het spel omdat hij nergens meer terecht kan. Deze mensen komen in het niemandsland (dodenboard) terecht. Als alle wolven uit beide dorpen naar het niemandsland zijn verdreven, dan winnen de burgers. Als alle burgers uit beide dorpen zijn verdreven, dan winnen de wolven. Als het zo is dat 1 dorp uit enkel wolven bestaat en het andere dorp enkel uit burgers, dan wint het dorp met de meeste stemgerechtigden dit potje Weerwolven van Wakkerdam.

Uitwisseling tussen de dorpen
De dorpen hebben onderling geen contact. Op het moment dat iemand een dorp verlaat wordt bekend welke rol het dorp verliet, maar het wordt niet bekendgemaakt of die persoon naar het andere dorp ging of naar het niemandsland. Wanneer 1 dorp volledig weerwolvenvrij is, krijgen ze hier pas bericht van als dit ook bij het andere dorp zo is. Daarom is er voor mocht men geen wolven vermoeden ook een optie om te stemmen voor 'niemand uit het dorp verbannen. '

Ik wil weg uit dit dorp
Iedereen is vrij om per PM aan te geven te willen verhuizen. Dit telt niet als verbannen dus na een verhuizing mag je terug naar je oude dorp. Mits je niet was verbannen van die plek. Het verhuizen vind plaats direct na de nacht, dus als je wilt verhuizen ben je nog wel vatbaar voor de lynch en nachtacties van die nacht. Snel de 'lynch' te ontlopen is er dus niet bij.

Verder is er een nadeel: mensen die verhuizen hebben de dag na de verhuizing geen stemrecht omdat ze nog geen visum hebben in dat dorp. Mensen die net naar een dorp worden verbannen mogen de eerste dag van aankomst in het nieuwe dorp ook niet stemmen om dezelfde redenen.

Heb jij altijd al een spel willen leiden, en heb jij een tof idee? Mijn PM-box staat altijd open om over een idee te overleggen.
Wie weet kan je dan binnenkort eenmalig aan de slag als een hulpspelleider, met je eigen toffe idee!
« Laatst bewerkt op: 9 september 2018, 09:07:54 door Kevindemen »
Gelogd
¨Ze zeggen dat niks onmogelijk is, maar ik doe heel vaak niks¨ - Poeh

Kevindemen

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 13:50:53 door Kevindemen »
Gelogd
¨Ze zeggen dat niks onmogelijk is, maar ik doe heel vaak niks¨ - Poeh

Kevindemen

Re: Kevins Spelpaleis
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2018, 23:06:54 »

Ik heb een nieuwe poll toegevoegd om te peilen welke spelideen leuk zijn voor de volgende planning met spellen.
Gelogd
¨Ze zeggen dat niks onmogelijk is, maar ik doe heel vaak niks¨ - Poeh

Roandraak

Re: Kevins Spelpaleis
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2018, 12:01:46 »

Hopelijk kunnen we genoeg mensen verzamelen voor twee dorpen!
Gelogd

Ik doe niet aan sarcasme, ik bén sarcasme. -!- Ik loop in 6 sloten tegelijk, 7 is te veel.
Pagina's: [1]   Omhoog