Nieuws

Invloed hebben op welke thema's er langs komen? Breng je stem uit in de spelleiderblogs!

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Kevins Spelpaleis  (gelezen 950 keer)

Kevindemen

Kevins Spelpaleis
« Gepost op: 21 juni 2016, 01:12:59 »

In dit topic vind je ideeën terug voor toekomstige spellen. Daarnaast mag je in de poll stemmen welk idee jou het leukst lijkt.

Thema ideeën

SmallWorld
Een hele tijd geleden heeft t4nd ooit een variant opgezet gebaseerd op het bordspel Smallworld. Graag zou ik zo een variant in basisgeginselen nieuw leven in willen blazen door andere rassen te introduceren, en nieuwe puzzels te brengen. In plaats van een verhaal (spel zonder verhaal dus!) zullen er dus puzzels zijn waarmee je stukken land kunt veroveren. Met die stukken land kun je vervolgens als ras een speltechnisch voordeel kopen. Uiteraard wordt hij wel een klein beetje heel erg anders gespeeld dan hoe hij toen werd gespeeld. Zo krijgt iedere speler de mogelijkheid om zelf een ras te kiezen (in plaats als groep), en deze zelf te plaatsen over een desbetreffend spelboard. Hierdoor zal het druk worden in dat kleine Smallworld.  Drukker dan men had gehoopt...

Let's Make A Deal (The Monty Hall Problem)
Credits naar NoicreC voor de feedback en meedenken aan wat de variant beter maakt

Naast dat je je normale rol dit spel krijgt, krijg je ook mogelijk informatie over de rol van een ander. Mogelijk aangezien je niet zult weten van wie de rol is, en ook niet zeker zult weten of die rol er ook daadwerkelijk inzit. Je stukje informatie wordt namelijk vergeven via een game in the game die enigszins lijkt op The Monty Hall Problem uit Let's Make A Deal. Uiteraard is die niet helemaal hetzelfde. Dit kan een extra stukje speculatie teweeg brengen. Net als in The Monty Hall Problem gaan we namelijk deuren openen en kijken wat erachter ligt.

Aan het begin van het spel krijgt iedere speler drie deuren voorgelegd. Daarbij wordt hij random gekoppeld aan een speler waarvan hij de identiteit niet weet. Achter één van de deuren ligt een rol van deze andere speler (je weet niet welke speler), achter de andere twee deuren zitten random rollen die deze persoon niet heeft. Je mag één deur aanwijzen. Vervolgens zal ik één van de deuren met een random neppe rol erachter openen. Aan jou is vervolgens om te besluiten of je bij je oorspronkelijke keuze blijft of toch de andere deur aanwijst. Je krijgt de rol achter de deur te horen. Achter deuren kunnen zowel goede, slechte, neutralen of bijrollen verscholen liggen. Anders dan The Monty Hall: je weet niet zeker of je een geit (neppe rol) of auto (echte rol) te pakken hebt.

Hiernaast worden er elke speldag verschillende Let's Make A Deal spelletjes gespeeld waarmee prijzen te winnen zijn waarbij je moet denken aan forumgeld et cetera. Benieuwd wat Let's Make A Deal-spelletjes zijn? Kijk dan deze lekker ouderwetse aflevering van het tv-programma. Dit is een extraatje die uiteraard niet verplicht is.

Dubbele rollenspel
In dit spel heeft iedereen twee rollen en hij mag de krachten van deze rollen allebei gebruiken. Als iemand echter sterft betekend dit dat allebei de rolkrachten zullen sterven. De rollen die je krijgt zullen allebei bij dezelfde alliantie horen. Als goedje krijg je dus altijd twee goedjesrollen, als slechtje altijd twee slechtjesrollen en als neutraaltje altijd twee neutrale rollen. Zo kan iemand bijvoorbeeld Burger en Wisselaar zijn, iemand tegelijkertijd Stoorwolf en Leugenwolf zijn en iemand tegelijk Slotenmaker en Grafdelver. Je mag vervolgens zelf bepalen welke rol je bent op de even nachten en welke rol je bent op de oneven nachten. Deze keuze geef je voor het einde van speldag 1 door. De dag bepaald tussen over welke eigenschappen je wel of niet op dat moment beschikt. Bij een conversie of het worden van een lijk verlies je uiteraard allebei je krachten. Mocht er op een specifieke oneven of even nacht geen levende weerwolf meer zijn, dan sterven hulpjes uiteraard.

Nieuwelingen-zijn-welkom-spel
In dit spel speel je het spel met zijn tweeën. Je deelt samen een rol en speelt samen als ware één speler. Het idee is dat hierbij dus koppels worden gemaakt van een nieuwere speler en een wat meer ervaren speler. Dus ga op zoek naar nieuwelingen, nieuwe spelers om samen mee te werken in dit toffe samenwerkingspel. Dit spel is erg geschikt voor nieuwelingen daar je per direct iemand hebt die je volledig kunt vertrouwen en samen mee kunt overleggen. Jullie spelen met zijn tweeën als het ware als één speler. Dit concept is hetzelfde als eerdere koppelspel georganiseerd, spel 356. Iedereen heeft een koppelboard om te overleggen. Om het beginnervriendelijk te maken wordt maar een deel van de rollenlijst gebruikt.

Het grote gevangenendilemma
Dit spel is precies hetzelfde als elk ander spel, of nou ja toch een beetje anders. Je stemt gewoon zoals je dat normaal doet, toch kan de zwaarte van je stem door dit spel drastisch veranderen. Gebaseerd op het gevangenendilemma zal hier een ally en betray systeem aanwezig zijn. Er zullen willekeurig door random.org paren worden gemaakt. Vervolgens kiest ieder binnen dit paar zelfstandig om de ander ‘te vertrouwen’ of ‘te vertrouwen’ Je keuze heeft invloed op hoeveel je stem in zwaarte waard is. Je keuze geef je per PM door. Je krijgt bij de nachtverwerking per PM te horen wat de keuze van je koppelspeler was. Er wordt niet openbaar gemaakt wat er werd gekozen.
Door beiden elkaar te vertrouwen en samen te werken hebben jullie een halve stem. Als de een de ander verraad en de ander samenwerkt, heeft de verrader een dubbele stem en de samenwerkende persoon een halve stem. Als jullie beiden elkaar verraden is bij beiden de waarde van de stem nul.

Je bent hier alleen inactief als je niks inzend. Bij niks inzenden telt je stem nul keer en heeft de ander per definitie een dubbele stem. Uiteraard word dan wel bekend gemaakt dat je inactief was.

Town of Salem-variant
Misschien ben je wel bekend met Town of Salem, het browserspel dat is gebaseerd is op Mafia. In deze variant is een duidelijk ander stemsysteem en zijn er duidelijke andere rollen dan in de normale rollenlijst staan. Steek iedereen in brand als de arsonist, vermoord iedereen als de serial killer, probeer jezelf op-gehangen te krijgen als zijnde Looier en bijt tot je een ons weegt als vampier. Dit spel zal een eenmalige forumeditie worden van Town of Salem. Ook werkt het stemmen niet door een naam te droppen, maar met een nominatie ronde waarna iedereen vervolgens guilty of innocent moet stemmen over de geno-mineerde persoon.

Geen thema. Gewoon een spel zonder verhaal!
Natuurlijk is een spel zonder thema en daarbij dus ook geen verhaal, uiteraard ook nog een optie. Voor ieders wat wils! Verder zal het een podium bieden om te experimenteren met testrollen. De laatste tijd worden er veel leuke nieuwe testrollen bedacht en uitgewerkt. Daarom een podium om die testrollen mogelijk eens uit te proberen in een spel waarin geen verhaal centraal zal staan, maar juist de rolverde-ling het belangrijkste aspect is voor dat specifieke spel.

Hulpspelleideren

Heb jij altijd al een spel willen leiden, en heb jij een tof idee? Mijn PM-box staat altijd open om over een idee te overleggen.
Wie weet kan je dan binnenkort eenmalig aan de slag als een hulpspelleider, met je eigen toffe idee!
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2017, 13:44:10 door Kevindemen »
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog