Nieuws

Je inschrijven voor een spel? Dat doe je in het inschrijfsysteem! Zorg wel dat je een Voorstel- en Personagetopic hebt!

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: De spellen van Bert Boefjes  (gelezen 326 keer)

bert-boefjes

De spellen van Bert Boefjes
« Gepost op: 1 juli 2017, 18:27:25 »

Aan een ieder die dit leest, hallo en welkom in mijn spelleider blog. Hier zal ik iedere keer vijf thema’s posten, waarvan de thema wat de meeste stemmen zal krijgen het thema of spelvariant voor mijn volgende spel wordt.
Iedere keer krijg je de mogelijkheid om op drie thema’s te stemmen. Thema’s die tien of meer stemmen krijgen, zullen blijven staan om eventueel gekozen te worden voor een volgend spel. Thema’s met minder stemmen zullen  uit de lijst verdwijnen en mogelijk later in het jaar weer een keer terug keren.

Mocht je zelf een leuk thema hebben voor een spel? Of heb je een leuke spelvariant bedacht en wil je graag een keer aan de slag als hulpspelleider? Dan is dat zeker mogelijk! Stuur een uitgewerkt idee via pm naar me toe!

1. Tandpasta en andere schuurmiddelen.
Welkom in de Waarlanden, een klein psychiatrisch ziekenhuis aan de rand van de bossen van Wakkerdam. Al ruim twintig jaar wordt de kliniek met ijzeren hand geregeerd door Geneesheer-Directeur Pieter Alexander Bentinck van Schoonhoven. Een man die niet gelooft in alle nieuwe therapeutische technieken. Orde, regelmaat en duidelijkheid, dat is waar een mens beter van wordt. De mannen en vrouwen afdeling dienen ten alle tijden streng gescheiden te blijven. En als een patiënt zich niet gedraagt, dan wordt er verwacht dat de verpleging ze direct een spuitje geeft om ze weer rustig te maken.
Gelukkig is het eten er beter. Tenminste voor het personeel wordt er gezond en gevarieerd gekookt. De patiënten zijn toch al ziek en dienen het  dag in en dag uit  te moeten stellen rijstebrij met gort. Of gort met rijstebrij, net hoe je het hebben wilt. Het gaat er alleen niet beter door smaken.

De ouderwetse manier van werken, en de vele bezuinigingen vallen bij niemand in het ziekenhuis goed. Als Geneesheer-Directeur Pieter Alexander tijdens een vergadering  een nieuwe bezuinigingsronde zegt door te voeren raakt dat de verkeerde snaar. Verpleging mocht al vrij weinig en nu moeten ze de weinige dingen die ze mochten doen in verschillende systemen rapporteren, waar vrij veel tijd in gaat zitten. . Als de verplegers na de vergadering met elkaar nog wat napraten over de vergadering, roept Anja Huisman, een van de verplegers “Oh ik ben zo boos, ik kan hem wel vermoorden!”
Slechte woordkeuze, als de volgende ochtend blijkt dat de Geneesheer Directeur dood, met een groot mes in zijn rug gevonden wordt in de kantine. Hoewel iedere medewerker en patiënt geschrokken is door dit incident, lijkt niemand er rouwig om te zijn.

Met de komst van een nieuwe directrice, lijkt een verandering in gang gezet te worden. Meer vrijheid en meer plezier. Maar of dat uiteindelijk nou een goede keuze lijkt te zijn,  valt nog af te wachten.

2. Spelvariant: vier kamers

Deze spelvariant is speciaal voor spelers die wel van een uitdaging houden! Dit spel zal zich afspelen in een hotel. Iedere speldag zal 2 dagen duren. En iedere speldag mag iedereen in een openbaar topic aangeven welke kamer ze willen bezoeken. Er is keuze uit 4 kamers. De keuze die je maakt kan cruciaal zijn voor je overlevingskansen in het spel.

Zodra je een kamer gekozen hebt waar je die nacht naar toe gaat, kan je alleen maar op de andere spelers die voor die kamer gekozen hebben je acties uitvoeren. Afhankelijk van het aantal spelers is er een limiet aan het aantal spelers wat in een kamer aanwezig kan zijn. Deze wordt bijgesteld naar gelang van het aantal levende spelers. Hoe minder spelers er nog leven, hoe minder mensen er in een van de 4 kamers kan zijn.

De wolven kunnen nog steeds maar 1 lunch kiezen. Maar er zal tenminste 1 wolf in dezelfde kamer moeten zijn als het lunchslachtoffer.

Op een moment dat je voor een kamer gekozen hebt kan je dat voor die nacht niet meer aanpassen. Je blijft in een kamer tot aan de volgende deadline. Daarna ga je door naar de kamer die je voor die nacht gekozen hebt.
Dit houdt dus in dat voor de lynch, je ook alleen op spelers kan stemmen die in dezelfde kamer zijn als jij bent.  Maar wel dat je je nachtelijke acties kan uitvoeren op spelers waarmee je de komende nacht in een kamer zit.

Voorbeeld:
Nacht 1:
Kevindemen, Sil, Nepthysis en Dixie zitten in kamer 1
Bert-Boefjes, Roandraak, Adriaan en Yuri zitten in kamer 2

Sil is Wolf en heeft Nepthysis op de lunch gezet.
Adriaan is welp en heeft Roandraak op Burger gewelpt, wat klopte.

Dag 2:
Kevin, Bert-Boefjes en Dixie kiezen kamer 1
Adriaan, Sil en Yuri kiezen kamer 2

Kevin mag voor de lynch alleen stemmen op Sil of Dixie, gezien hun nog leven en met hem nog tot in de deadline in de kamer zitten.
Bert-Boefjes mag dus voor de lynch alleen kiezen uit Adriaan en Yuri.

Sil, heeft voor die nacht dus wel al kamer 2 uitgekozen. En mag dus uit de spelers die in kamer 2 gaan zitten een lunch kiezen. In dit geval dus Adriaan of Yuri.
Maar dit kan er dus wel voor zorgen, dat als Kevin en Dixie op Sil gestemd hebben en hij gelyncht wordt, hij dus ook niet kan lunchen in de volgende kamer. En als er in die kamer dus geen wolf meer aanwezig is, gaat die lunch ook niet door.

Dit houdt in dat doordat je veel minder keuze hebt in op wie je stemt, de functie van BM in dit spel een heel stuk belangrijker gaat worden.  Want er zou nu veel makkelijker een gelijkstand kunnen zijn tussen spelers die gelyncht gaat worden. Uiteindelijk is er dus maar 1 iemand die gelyncht wordt. En dus niet een speler per kamer.

In dit spel zullen alle nachten 2 dagen duren (48 uur) en er is geen mogelijkheid om te vragen om een vervroegde deadline.
Na 24 uur na de nacht moeten jullie je keuze in welke kamer je de nacht erop verblijft door gegeven hebben. Spelers die geen keuze gemaakt hebben hierin, zullen door mij automatisch ingedeeld in een kamer worden. Dit is om ervoor te zorgen dat iedereen nog ruim de tijd heeft om te bedenken hoe ze hun acties willen inzetten voor die nacht.

3. Spelvariant: De Veiling
In dit spel is er geen thema of verhaal, maar een bijzondere spelvariant genaamd de Veiling.
Op het moment dat dit spel begint zal nog niemand een rol hebben. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te blijven.

Op de eerste dag wordt de complete rolverdeling bekend gemaakt. Stel je voor er zijn 15 spelers. Dan zien jullie bijvoorbeeld staan:
Rol 1 – Apostaat
Rol 2 - Beschermengel
Rol 3 – Conversiewolf
Rol 4 – Gezegende
Rol 5 – Grafrover
Rol 6 – Heks
Rol 7 – Jager
Rol 8 – Ketter
Rol 9 – Priester
Rol 10 – Sjamaan
Rol 11 – Stalker
Rol 12 – Weerhamster
Rol 13 – Welp
Rol 14 – Wisselaar
Rol 15 – Ziener

Iedere speler begint met een budget van 1000 euro. Bij iedere veiling mag je zelf weten hoeveel geld je wilt inzetten op een rol. De speler met het hoogste unieke bod, zal de veiling winnen en dus de rol krijgen.
Zoals jullie gewend zijn zal er eens per drie dagen een nacht zijn. 24 uur voor de nacht valt zal de veiling voor die nacht aflopen. Spelers krijgen dan te horen wat ze eventueel gewonnen hebben en hebben zo nog 24 uur de tijd om eventuele acties in te sturen.
Na de nacht gepost wordt, opent de veiling weer.  Al het geld wat je inzet om te bieden, ongeacht of je de veiling wint of niet, ben je daarna kwijt.

Spelers sturen per PM door hoeveel euro ze inzetten op welke rol.  Als ze de rol gewonnen hebben krijgen ze een PM terug met “Gefeliciteerd, je had het hoogste unieke bod en de rol [insert rol naam] is van jou! Succes!”
In het geval dat je een rol niet gewonnen hebt krijg je een pm terug met “Helaas, je hebt rol [insert rol naam] niet gekregen. 

Ik kan me voorstellen dat er op voorhand al wat vragen zijn over de variant, dus ik heb geprobeerd de meest voorkomende vragen en situaties al te bedenken en te beantwoorden.

Dixie en Sil zetten beiden 1000 euro in op de conversiewolf, Kevindemen zet maar 100 euro in op de conversiewolf, de overige spelers hebben niet geboden op deze rol. Wie krijgt die rol?
Hoewel Dixie en Sil qua bedrag wel het hoogst geboden hebben, is dat niet het hoogste unieke bedrag. Dus zullen ze helaas geen rol krijgen en hun geld kwijt zijn. De rol zou in dit geval naar Kevindemen gaan.

Ik heb al mijn 1000 euro ingezet, maar geen rol gewonnen, wat nu?
In het geval je geen rol hebt kunnen bemachtigen, of in het geval dat je geen geld meer hebt om te bieden zal je gewoon een burger worden.

Als we allemaal niet op slechtjesrollen gaan bieden hebben we dan automatisch gewonnen omdat er geen slechtjes zijn om te lynchen?
In het spel gaat het erom dat de goedjes alle slechte rollen eruit weten te krijgen en voor de slechtjes om een overmacht te krijgen door alle goedjes op te eten of te laten lynchen. Ook al heeft nog niemand een wolvenrol in het begin. Er zitten wel wolvenrollen in de verdeling. Zo lang die er nog in zitten, zal het spel nog doorgaan.

Ik heb een rol gekregen, maar ik heb nog geld over. Kan ik nog mee bieden op andere rollen?
Helaas. Op het moment dat je een rol krijgt, zal je niet meer kunnen mee bieden voor andere rollen. Dus denk goed na over waar je op biedt.

Ik heb een veiling verloren. Kan ik het de volgende nacht nog een keer proberen?
Zo lang er nog rollen zijn die nog te koop zijn, en er nog levende spelers zijn die nog geld hebben, is er iedere nacht ook een veiling. Zo kan het dus best zijn dat je pas in nacht 4 eindelijk een rol te pakken hebt.

Mag ik in een veiling op verschillende rollen bieden?
Dit mag! Je zou in het bovengenoemde voorbeeld zelfs in een ronde op alle 15 rollen mogen bieden.
Maar let er wel op. Je kan maar 1 rol krijgen. In het geval je op meerdere rollen geboden hebt en bij meerdere rollen gewonnen hebt, dan zal de rol waar jij het hoogste unieke bod op hebt ingezet de rol zijn die je krijgt.
In het geval je twee veilingen gewonnen hebt en voor beiden evenveel geboden hebt, zal je de rol krijgen die als eerst in je pm aangegeven staat.

Ik heb meerdere rollen gewonnen, Wat gebeurd er met de rollen waarbij ik wel gewonnen heb, maar die ik niet krijg omdat ik voor een andere rol meer geboden heb?
De rol in kwestie is wel gewonnen, maar zal niet gebruikt worden en zal dus uit het spel gaan.

Hoe weet ik welke rollen nog beschikbaar zijn om op te bieden?
Er wordt niet bekend gemaakt welke rollen eruit zijn gegaan. Als ik dit bekend zou maken zou het spelers erg kunnen limiteren in het claimen van schuilrollen.
Pas op het moment dat alle rollen verkocht zijn, of als geen enkele speler nog geld heeft om in te zetten zal dit bekend worden gemaakt. Er zal niet bekend worden gemaakt wie welke rol gekocht heeft. Of welke rollen daadwerkelijk gekocht zijn en welke verloren zijn gegaan.   Er zal ook niet bekend gemaakt worden hoeveel geld spelers nog over hebben of hoeveel ze geboden hebben in een bepaalde nacht.

Zitten er restricties aan hoeveel euro ik bied?
Je mag zelf weten hoeveel geld je voor een rol wilt bieden. Maar alle biedingen moeten hele euro’s zijn. Waarmee het kleinste bod wat ingezet kan worden 1 euro is. En het hoogste bod 1000 euro is.
Een bod met een bedrag met cijfers achter de komma worden dus niet geaccepteerd. Dus geen bedragen als 1,50 of 25,25. In het geval een speler zo’n bedrag in stuurt, zal hij die rol, die ronde sowieso niet kunnen winnen en zal het bedrag, naar boven afgerond toe van je pot af gaan.

Moet ik elke ronde mee bieden voor een rol?
Nee, dat hoeft niet. Als jij het tactischer vind om pas vanaf de derde veiling mee te bieden dan ben je daar vrij in. Het risico is echter wel dat de rollen die je wou hebben dan al weg zijn. En dat  als je een rol wint je misschien minder kan profiteren van de acties van die rol omdat er dan al meerdere nachten verstreken zijn.

4. Jambo

Jambo betekent hallo in het Swahili. Zo begroeten lokale handelaren in het hart van Afrika elkaar. Al eeuwen is Afrika een land waar vanuit de hele wereld handelaren naartoe trekken om handel te drijven.

In dit spel spelen jullie allemaal leden van Afrikaanse inheemse stammen. In plaats van de gewone rollen die we op het forum gebruiken zullen jullie in dit spel een Afrikaanse rol krijgen. Ieder van deze rollen heeft zijn eigen kracht. En alliantie.

In dit spel zal handel ook erg belangrijk zijn. Iedere speler begint met een aantal handelswaren en een aantal goudstukken.
Iedere speldag is er een openbare handelsmarkt waar een aantal handelaren goederen willen inkopen maar ook verkopen. Iedere speldag veranderen de prijzen van de handelswaren ook. Dus het kan zijn dat je handelswaar de ene dag minder geld waard is dan de dag ervoor.
Met de goudstukken die je bezit kan je behalve handelswaar ook artefacten kopen. Ieder artefact heeft een bepaalde kracht die je kan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan extra lynchstemmen. Sommige artefacten kun je maar 1 keer gebruiken, en sommige kan je vaker gebruiken.

Naast het handelen zijn er meerdere manieren om aan goudstukken te komen. Jullie wonen in het hart van Afrika, op de rand van de jungle. Je kan ervoor kiezen om in de nacht ook om de jungle in te trekken.  Of om overdag de savanne te verkennen. Maar dat is niet zonder risico. De ene keer zal je het geluk hebben goudstukken te vinden of handelswaar te vergaren. Maar je loopt ook kans om wilde dieren tegen te komen, deze kunnen je aanvallen, maar ook deze kunnen je een voordeel opleveren.

5. Spelvariant: Weerwolven omgekeerd
Het was 14 December2016, een dag die in Wakkerdam de dag van de overwinning genoemd werd. Jarenlang hadden de weerwolven verscholen tussen de burgers geleefd. Met veel stress hun ware identiteit proberen geheim te houden. En continu levend in angst. Angst om ontdekt te worden als weerwolf en vervolgens gelyncht te worden. Tot de nacht van 14 December 2016 aan brak. Een mooie zilveren volle maan verlichte de hemel en alle weerwolven in wakkerdam voelde zich sterker. En ze wisten het direct. Vannacht zouden ze terug slaan.
Gesterkt door de kracht van de maan besloten één weerwolf Ordovic genaamd met het aanvallen van onschuldige burgers. Het geschreeuw van de onschuldigen wekte menig belangstelling. Het duurde niet lang voor de andere weerwolven in Wakkerdam ook in de gaten hadden dat dit hun nacht zou zijn.
Zonder enige twijfels veranderden alle weerwolven in hun wolvengedaante en geen enkel onschuldig leven was gespaard.

Sinds die donkere nacht veranderde het leven in Wakkerdam enorm. Nu er geen burgers waren die hun wouden lynchen konden ze eindelijk in vrijheid leven. Ze deden ook geen moeite om nog naar hun mensengedaante te veranderen. Overdag als het licht was, zag je niemand op straat, maar in de nacht leefde het dorp op. Winkels, gerund door weerwolven waren open. Het dagelijkse leven was nu eigenlijk veranderd van dag tot nacht. Iedere nacht ging een groep weerwolven, onder leiding van burgemeester Ordovic naar omliggende dorpen om daar hun maaltijd te halen.

Daarmee leek het leven voor de Weerwolven van Wakkerdam goed te zijn. Of toch niet? Tijdens die bewuste nacht wist een kleine groep burgers zich te verstoppen. De weerwolven, geleid door hun honger hadden niet in de gaten dat ze een aantal mensen gemist hadden. En ze wisten al helemaal niet, dat deze mensen nu op wraak zouden zinnen. Met risico voor eigen leven wisten ze een paar van de weerwolfpakken van de lokale toneelclub te bemachtigen. Om zo niet op te vallen tussen de andere wolven.

In dit spel zal het spel omgekeerd worden. Kortom wolven zijn de nieuwe burgers en burgers zijn de nieuwe wolven.
Weerwolven moeten door goed te socializen er achter komen wie geen weerwolf is en die burger op de lynch krijgen.
De burgers kennen elkaar en krijgen een overlegboard. Zij mogen elke nacht een van de wolven om het leven brengen.

Zo zullen er nog een aantal toegepaste rollen zijn die in dit spel mee zullen doen. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
De Wisselwolf, Een Weerwolf die iedere nacht met een andere weerwolf kan wisselen. De actie mislukt op
De Stalkwolf. Een weerwolf die 2 keer in het spel een andere speler kan stalken om er zo achter te komen of de speler in kwestie een actie heeft uitgevoerd die nacht.
De Wetenschapper. De wetenschapper kan eenmalig een Weerwolf een injectie met anti-virus geven. Daarmee zal de weerwolf in kwestie geconverteerd worden naar een gewone burger.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 20:43:10 door bert-boefjes »
Winnaar bij de forumawards van sportiefste speler en aardigste wvw'er. En beste outfit!

bert-boefjes

Re: De spellen van Bert Boefjes
« Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2017, 18:31:46 »

Bert’s Bingo

In de jaren dat ik hier lid ben heb ik veel spellen gespeeld. Zelf heb ik altijd veel waarde gehecht aan het schrijven van leuke stukken en heb ik echt kunnen genieten van de stukken die mijn mede spelers konden maken. En heb ik altijd veel waarde gehecht aan leuke potjes waarin sportief gedrag vertoont werd.

Ik ben van mening dat goed gedrag in zekere zin beloond mag worden, Ik heb destijds toen Dixie haar stickers introduceerde gedacht “als ik spelleider zou zijn, wat voor beloningssysteem zou ik dan willen hanteren?”
En nu ik vol trots kan zeggen dat ik niet alleen spelleider ben, maar ook dat ik jullie wil laten kennis maken met : Bert’s Bingo!

Ieder van jullie krijgt dezelfde Bingo kaart (Zie bijgevoegde foto), waarop de cijfers 1 tot en met 25 staan. En op het moment dat je Bingo hebt, kan je deze gebruiken voor leuke prijzen te winnen.

-Als je een Bingo hebt van 1 rij, mag je bij het volgende spel van mij waar je aan mee doet een rol insturen. Deze rol zal jij dan zeker niet krijgen in dat spel!

-Als je een Bingo hebt met 3 rijen, mag je bij het volgende spel van mij waar je aan mee doet een alliantie (Goed, Slecht of Neutraal) insturen. Je zal dan een rol van de gekozen alliantie krijgen in dat spel!

-Als je een Bingo hebt met een volle kaart, mag je bij het volgende spel van mij waar je aan mee doet 2 rollen insturen! Hier zal jij 1 rol van krijgen.

Het  maakt bij de Bingo voor de 1 rij of 3 rijen niet uit of ze horizontaal, verticaal of diagonaal zijn.
Ik hou zelf alle Bingo kaarten van alle spelers bij in een excel bestand. Dus mocht je willen weten welke cijfers er op jouw kaart al afgekruist zijn, kan je me altijd een pm sturen.
Op het moment dat je een volle Bingo kaart hebt, zal je daarna weer met een complete lege kaart beginnen!

Hoe kan je de bingo getallen krijgen?
Er zijn meerdere manieren waarop je getallen kan krijgen om af te strepen op je bingo kaart.  Ik zal ze stap voor stap doornemen. In het geval je een bingo getal krijgt, worden de getallen van 1 tot en met 25 in een randomizer gedaan. Het getal wat daar uit komt, kan je dan afstrepen op je kaart! In het geval er een getal uit komt wat je al afgestreept hebt, zal ik net zo lang blijven randomizen tot er een getal komt wat je nog niet hebt.

1.   Doe mee aan een spel.
Het klinkt heel simpel, maar er zit een addertje onder het gras! Iedere speler die mee doet aan een spel van mij, die geen een keer inactief wordt in het spel, zal 1 getall krijgen om af te strepen.

2.   Schrijf leuk mee.
In spellen waar een verhaal aanwezig is, kan je ook een getal winnen als je leuk mee schrijft. Hier wordt onder verstaan, stukjes die aansluiten op het verhaal. Maar ook als je bijvoorbeeld leuk samen schrijft met andere spelers.

3.   Het is ook mogelijk om een pm te sturen naar mij waarin je een andere speler opgeeft voor extra getallen te krijgen. Stel dat je vind dat iemand echt heel leuk geschreven heeft, echt goed gespeeld of genetwerkt heeft, Of om een andere reden dit verdient, kan je dit altijd in een pm aan geven.

4.   Zorg ervoor dat mensen zich aanmelden.
Als jij ervoor weet te zorgen dat een vriend/vriendin/familielid, iemand uit je omgeving zich aanmelden op het forum. Als jullie vervolgens beiden actief mee doen in een van mijn spellen, krijgen jullie allebei 2 bingo getallen die je kan afstrepen.

5.   Nu zijn er nog meer manieren waarop je getallen kan winnen. Bijvoorbeeld als je je erg sportief opstelt in spellen, of bijvoorbeeld erg behulpzaam naar nieuwe leden toe. En zo zijn er nog tal van andere redenen. Maar mocht je daar in aanmerking voor komen, dan hoor je dat vanzelf!
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2017, 18:36:36 door bert-boefjes »
Winnaar bij de forumawards van sportiefste speler en aardigste wvw'er. En beste outfit!

bert-boefjes

Re: De spellen van Bert Boefjes
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2017, 20:45:09 »

Gezien in 436 het grootste improvisatie talent van Wakkerdam gespeeld gaat worden, heb ik die uit de themapoll verwijderd. Net zoals het thema wat het minst aantal stemmen gekregen had in de poll.

Nieuw zijn: spelvariant 4 kamers & Jambo

Stem nu op de spellen die jouw het leukst lijkt!
Pagina's: [1]   Omhoog