Nieuws

Je inschrijven voor een spel? Dat doe je in het inschrijfsysteem! Zorg wel dat je een Voorstel- en Personagetopic hebt!

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: NaNo 2018 - Voorpret  (gelezen 198 keer)

Roandraak

NaNo 2018 - Voorpret
« Gepost op: 2 september 2018, 11:27:25 »

Op tijd beginnen is het halve werk? Het  board is opgeruimd en we kunnen beginnen met ideeën. Voel je vrij je eigen topic aan te maken, maar hier kan je gezellig overleggen met de rest van het forum.

Ik doe niet aan sarcasme, ik bén sarcasme. -!- Ik loop in 6 sloten tegelijk, 7 is te veel.

Erwipro

Re: NaNo 2018 - Voorpret
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2018, 07:29:16 »

Ik denk dat ik niet meer meedoe. Leuk dat het vorig jaar gelukt is, maar voor mij is de lol er wel een beetje af 😳

Kaasje

« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2018, 13:56:50 »

Hoezo, Erwi? :o

Ik ben er wel weer bij dit jaar. Gewoon voor de 50K denk ik, in plaats van de 70K van vorig jaar of de 60K van het jaar daarvoor :P
DIES IRAE DIES ILLA
CALAMITATIS ET MISERIAE DIES MAGNA ET AMARA VALDE

MIKOMOMO

« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2018, 15:50:03 »

Ik ga het dit jaar eens wat serieuzer proberen, ik heb het wel een keer eerder gedaan. Maar toen was ik ook nog maar 14, en toen ben ik maar tot de 7,5K gekomen dus nu is voor de volle 50K  ::)
Embrace your weirdness, it makes you beautiful.

Erwipro

« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2018, 21:44:53 »

Hoezo, Erwi? :o
Ik merk dat ik het leuk vind als ik het samen kan beleven. Dat was aan het begin hier wel zo, maar toch minder geworden. Ligt vooral aan dat ik zelf minder hier ben, maar toch.
Verder wordt het een beetje meer van hetzelfde. De eerste keer was het een soort fijne rush, maar dat nam af en de laatste keer werd het meer een sleur. Vorig jaar heb ik het vooral gedaan om mijn laatste keer wél te winnen (het jaar daarvoor won ik niet).
Wel veel succes voor de deelnemers :)

...

Grotendeels ongerelateerd (schaamteloze reclame), maar ik ben gisteren wel een verhaal begonnen, maar da's een interactief verhaal op Twitter. Zie de Twitter-pagina en de website. :P

BloodWolf14

« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2018, 14:01:14 »

Ik heb even een vraag aangezien het best interessant is dit: hoe lang doe je gemiddeld over die 1667 woorden? Zijn volgens mij namelijk een aantal pagina's typwerk.
'I can smell your fear from miles away..'

MIKOMOMO

« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2018, 17:38:04 »

Ik heb even een vraag aangezien het best interessant is dit: hoe lang doe je gemiddeld over die 1667 woorden? Zijn volgens mij namelijk een aantal pagina's typwerk.

Minder dan je zou denken, ongeveer een half uurtje als je echt in de flow zit. Dan moet je plot wel goed lopen, anders kan je er som wel uren over doen.
Embrace your weirdness, it makes you beautiful.

BloodWolf14

« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2018, 17:45:52 »

Minder dan je zou denken, ongeveer een half uurtje als je echt in de flow zit. Dan moet je plot wel goed lopen, anders kan je er som wel uren over doen.
Oke, zou dus betekenen dat je van tevoren goed moet gaan bedenken hoe je je verhaal ongeveer wilt hebben lopen? Of ga je jezelf dan veel te veel vastzetten als je eenmaal bezig bent :P

Ik wil het namelijk best eens een kans geven dit, maar heb geen zin om er massa's tijd in te steken XP
'I can smell your fear from miles away..'

Roggie99

« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2018, 21:36:19 »

Manmanman ik dacht dat ik snel was o.o

Ik kan er in principe 2,000 in 60 minuten uitknallen. Maar heb ook al vier keer de eindstreep gehaald dus misschien wat beter door waar ik wel en niet moet blijven hangen.

Het voornaamste wat ik geleerd heb van mijn eerste mislukte poging is dat je óf een goed, goed, goed idee in je hoofd moet hebben of gewoon een strakke planning.

Niet plannen is helemaal geen zonde maar het risico dat je loopt is dat je je rond de 20k in een hoekje schrijft, waardoor er een plotgat in je verhaal valt dat er na drie keer herschrijven nog niet uit is.

Bovendien is tijdtekort gewoon een deel van NaNo. Het concept is dat je binnen 30 dagen een eerste draft eruit gerold hebt. Dat betekent dat je door moet kunnen gaan, ook als de zin kut is, ook als je het iets netter op had kunnen schrijven.

En af en toe komt daar ook helemaal geen leuk verhaal uit. Mijn verhaal van vorig jaar was echt complete bagger, het jaar daarvoor was het superchill. Ik weet ook niet of ik het dit jaar weer ga doen. Ieder jaar wordt drukker, en heb er vorig jaar verdomd veel voor op moeten geven. Volgend jaar weer!

tijgerke87

« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2018, 17:13:24 »

mmm dus zeg maar vooraf grofweg bedenken hoe personage ongeveer gaan zijn? en hoe ze met elkaar om gaan gaan(goed/slecht blijvend of niet)

Erwipro

« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2018, 19:42:48 »

Ik ben nog nooit begonnen met meer dan een vaag idee waar het over moet gaan. Twee zinnen.
Ik ben ook wel eens gestart zonder zo'n plot outline, en ik moet zeggen, ik merk weinig verschil. Kan allebei heel goed of heel slecht uitpakken.
Misschien hangt het van je stijl af, maar da's afwachten. Ik zou zeggen, probeer het gewoon een paar dagen, and see for yourself. Je krijgt vanzelf een idee hoe lang het duurt. Maar ik denk dat 30-60 minuten een redelijke schatting is voor een dagelijks stukje verhaal.

Het zou kunnen dat ik meedoe aan Scoretober maar ik weet niet of dat handig is gezien de redenen waarom ik NaNo laat schieten :P

tijgerke87

« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2018, 20:02:48 »

scoretober klinkt grappig, kan een poging wagen misschien word het nog leuk ook

Roggie99

« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2018, 21:22:58 »

mmm dus zeg maar vooraf grofweg bedenken hoe personage ongeveer gaan zijn? en hoe ze met elkaar om gaan gaan(goed/slecht blijvend of niet)
Ligt, zoals Erwi zegt, ook aan jezelf hoeveel detail je wilt idd. Ik heb hier nog de voorbereiding van 2016 liggen, dat was voor mij:

1. Kort overzicht brainstorm
2. Korte samenvatting
3. Overzicht van "hoofdstukken" met in een paar zinnen wat erin moet gebeuren
4. Karakterbeschrijvingen van belangrijkste karakters

Meestal doorloop ik de eerste 4 stappen van de snowflake method.

Maar het plannen moet je inderdaad wel liggen. Sommige genres lenen zich er ook beter voor dan anderen. Bij een detective is een groffe planning best essentieel, terwijl bij avonturenverhalen je halverwege het verhaal nog kan beslissen om een compleet andere kant op te gaan.

Krijg toch weer zin om het te gaan doen ::)

Erwipro

« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2018, 21:35:14 »

Alles wat meer is dan 5 zinnen plot-idee en 2 net niet uitgewerkte personages vond ik altijd te veel werk :P Maar nogmaals, kwestie van stijl. Als je het fijn vindt om je rode draad van tevoren te bepalen omdat je dan sneller kan schrijven, jij je ding. Ik ga liever in het wilde weg. Misschien is het daarom dat ik nooit echt een schrijver word. :P

Aappen21

« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2018, 15:28:09 »

Ik ben heel stiekem ook wel benieuwd  :P

Maar ik snap niet zoveel van de website.... XD
Pagina's: [1]   Omhoog