Nieuws

Er is een aanpassing gebeurd aan de rol "welp". Lees erover in de spelleiderblog.

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Update spelregels  (gelezen 718 keer)

Beertyah

Update spelregels
« Gepost op: 15 mei 2010, 12:06:19 »

De spelregels van WvW waren dringend aan herziening toe. Rond vele regels waren er twijfels waar de grens lag bij wat net wel toegestaan was en wat niet. Bij weer andere regels waren er dan weer verscheidene achterpoortjes die de spelers konden gebruiken om de regels te omzeilen.

We hebben ervoor gekozen de regels op een andere manier te schrijven dan voorheen. In plaats van een lijst met regeltjes die niet gebroken mogen worden hebben we nu vier standpunten met gedrag dat niet getolereerd wordt. Op deze manier kan bepaald gedrag dat niet specifiek in een regel staat toch onder een noemer geplaats worden. Zo worden de achterpoortjes gesloten en kan de spelleider alsnog actie ondernemen. 8)

Ook zijn de specifieke straffen per regel verdwenen en zijn er per overtreding eerder een minimum-straf voor kleine vergrijpen, welke de spelleider naar eigen goeddunken kan verhogen als hij dat nodig acht. Dit is vooral voor de uitzonderlijke gevallen, we gaan dus niet extra streng optreden ofzo. ;)

De vier nieuwe gedragsregels zijn activiteit, spelbederf, vals spel en sportiviteit.

Hiervan is activiteit de meest duidelijke, zoals steeds gelden de regels omtrent een aantal stemmen waarbij je doodgaat, een spellenban van een maand bij inactiviteit etc. Maar hier is ook een regel toegevoegd waarbij de spelleider wat meer vrijheid krijgt spelers te bestraffen die wel stemmen maar eigenlijk niet het spel volgen, want ook dit is een soort inactiviteit.

Spelbederf bestaat enerzijds uit bestaande regels zoals het doorgeven van informatie in spellen waar je niet (meer) aan mee doet. Maar ook regels om ander spelbederf, waar je het spel zo gemeen speelt dat het niet leuk meer is voor je medespelers; bijvoorbeeld het verraden van je medestanders, het vermoorden van spelers om redenen die buiten het spel liggen etc.. Ook het gebruik van gekopieerde gesprekken via msn of pm als bewijsmateriaal wordt hier in beschouwing genomen. Msn en pm zijn persoonlijke berichten en we zien deze niet graag als bewijs gebruikt worden. In plaats daarvan willen we dat je deze enkel "in je eigen woorden" samenvat als je ze met andere spelers wilt delen.

Vals spel is de verzameling van regels omtrent het spel die altijd al tegen de regels waren zoals het doorgeven van passwoorden en screenshots, het zich voordoen als een andere speler, het anoniem verspreiden van informatie, .. Maar ook hier zijn wat nieuwe regels toegevoegd, zoals bijvoorbeeld het doorsturen van pm's van spelleiders en het gebruik van meerdere forumaccounts. (deze laatste was al een regel onder de 'forumregels' maar het leek gepast die ook hier te vermelden.) Ook misleiding met de stemmen hebben we onder deze noemer gebracht. We willen niet toestaan dat je de andere spelers misleidt door je stemmen ergens te plaatsen waar ze het misschien niet opmerken, de juiste manier om te stemmen hebben we ook aangegeven onderaan de spelregels.

Bij sportiviteit ligt de nadruk er op dat het steeds een spel blijft. Dat je niet per se moet winnen, maar dat je vooral plezier moet maken en anderen ook plezier moet laten hebben, en dus ook tegen je verlies moet kunnen. Hier zeggen de regels dat je geen misbruik mag maken van de nieuwe spelers die het spel nog niet helemaal snappen, of andere spelers de spelregels niet met opzet verkeerd mag uitleggen. Een spel is helemaal niet zo leuk als je het niet begrijpt en andere ervaren spelers daar misbruik van maken om te winnen. Ook ruziezoekend gedrag is een regel bij sportiviteit. Als een andere speler jou verdenkt, of het nu ten rechte of ten onrechte is, het is niet persoonlijk (en als het dat wel is, contacteer dan de spelleider), het is maar een spel. Door ruzie te maken of schuine taal te gebruiken los je niets op en maak je het spel alleen maar onaangenaam voor de andere spelers.

De nieuwe geupdate spelregels kan je in het board 'spel- en spelerinformatie' vinden onder de noemer 'spelregels.
Of gewoon door deze link te volgen: Spelregels. :)

Bappos

Re: Update spelregels
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2010, 20:43:19 »

Perfecte aanpassingen in mijn ogen.
Laten we het leuk maken met z'n allen!

Kakie

« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2010, 07:54:18 »

8)

Fijn.

Ik kon nooit de spelregels vinden namelijk.
VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAK

Milkshake

« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2010, 18:45:24 »

Citaat
Ook het gebruik van gekopieerde gesprekken via msn of pm als bewijsmateriaal wordt hier in beschouwing genomen. Msn en pm zijn persoonlijke berichten en we zien deze niet graag als bewijs gebruikt worden. In plaats daarvan willen we dat je deze enkel "in je eigen woorden" samenvat als je ze met andere spelers wilt delen

Dit is een beetje krom, want dan heb je niet echt "bewijs" als je het niet kan citeren. Van msn snap ik het wel. maar pm's niet. daar draait het toch een beetje om? dat is de compensatie van het niet openlijk kunnen discussieren zoals in het echte spel het geval is?

Wvw Zomerspelen! Team 8

Danny

« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2010, 18:49:15 »

Quotes van pm's kun je veranderen (A) En niemand die het weet, behalve degene die je verdacht wil maken (A)

Kakie

« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2010, 18:57:32 »

Quotes van pm's kun je veranderen (A) En niemand die het weet, behalve degene die je verdacht wil maken (A)
aangezien je het kan veranderen, gaat niemand er op vertrouwen, tenminste niet zomaar, waardoor het niet veel uitmaakt voor het spel

als het een bewezen goedje is, maakt het wel uit, maar ik vind dat wolven ook gewoon op hun taalgebruik moeten letten, het is leuk als je daarmee iemand snapt.

dus ik vind het ook wel raar
VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAK

Germelia

« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2010, 19:02:47 »

Waarom moet je echt ' bewijs'  hebben dan? Het gaat toch om vertrouwen? Wat is er mis met in eigen woorden zeggen wat iemand heeft gezegd?

Jnusch

« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2010, 19:11:19 »

Nouja, ik vond dat ook wel een beetje van... hm. Ik bedoel, dan heb ik sowieso 10x eerder zoiets van, ja, diegene verzint dat gewoon om een ander zwart te maken. En vertrouwen vind ik ook zoiets, het draait eerder om dat je elkaar niet kunt vertrouwen xD

Beertyah

« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2010, 19:14:46 »

Voor de openlijke discussie heb je het discussie-board? :P

We willen net 'bewijs' tegen gaan. En vertel me niet dat wanneer iemand 2 A4'tjes msn-gesprek kopie-plakt, dat dat niet als bewijs gezien wordt. Ik heb nog nooit iemand weten zeggen: 'misschien heeft hij dat gekopieerde gesprek gemanipuleerd'.

Als een wolf zich misspreekt op msn kan je hem nog gerust quoten terwijl je het hele gesprek in eigen woorden vertelt in plaats van het hele gesprek te quoten. bvb:
... dus vroeg ik hem waarom juist die persoon vermoord werd en hij antwoordde <quote>tja de andere wolven wilden dat graag</quote>. Het gebruik van de woorden 'andere wolven' was voor mij dus de oorzaak hem te verdenken...

Jnusch

« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2010, 19:16:48 »

Oooh, maar dat is niet zo duidelijk hoor, dat dat wel mag :P Het staat er nu gewoon van, je mag niet quoten, (tenminste, zo vatte ik het op).

Beertyah

« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2010, 19:18:37 »

Ook het kopiλren van volledige msn-gesprekken of pm-berichten wordt op neer gekeken. Dit soort gesprekken zijn privι, als je een publiekelijke discussie wilt gebruik dan het discussieboard. Het is uiteraard toegestaan samen te vatten wat je met iemand besproken hebt of wat hij gezegd heeft, maar doe dat met je eigen woorden in plaats van een rechtstreekse kopie als 'bewijs' te gebruiken.

leek me duidelijk genoeg? :P anders pas ik het wel lichtelijk aan

Jnusch

« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2010, 19:30:01 »

Hier staat het anders ;) En ik dacht niet dat het nodig was het dubbel te lezen :P

Kakie

« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2010, 22:08:48 »

Ik kon de regels eerst helemaal niet vinden, dus dit is wel fijn.

*gaat zoeken*

Skunki

« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2010, 09:08:19 »

Maar gesprekken te quoten mag dus niet in de discussie.
Maar stel ik ben adellijk of wolf, daar mag het wel dus?

Mus

« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2010, 13:05:26 »

Lijkt me niet.

Pagina's: [1] 2   Omhoog