Nieuws

Schrijf je nu in voor spel 548. Dit spel is voor iedereen die wel eens de discussie op n plek wil houden. Enkel het discussietopic!

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Speluitleg - Begrippenlijst  (gelezen 861 keer)

Linqy

Speluitleg - Begrippenlijst
« Gepost op: 25 januari 2012, 12:15:17 »

! Begrippenlijst: !

Stempost:
Dit is de post waarin elke speler voor de deadline moet stemmen. Deze post wordt in het speltopic geplaatst. Elke stempost heeft daarin verwerkt een naam van een andere speler, die dikgedrukt en gekleurd is gemaakt.
Stempost veranderen:
Op het moment dat je een verandering aanbrengt in een spelpost wordt deze dus ge-edit. Een spelpost telt echter NIET meer mee zodra hierin iets is veranderd, ook al was het maar een spelfout. Spelers moeten dan OF niets veranderen OF de post verwijderen en opnieuw posten.
Stem Wijzigen
Heb je op iemand gestemd, maar wil je toch liever op iemand anders stemmen? Dat kan!
- Je maakt een nieuw verhaaltje, waarin je zowel je oude stem (dikgedrukt en doorgestreept) als je nieuwe stem (dikgedrukt en gekleurd) verwerkt.
- Posts waarin alleen een stemverandering staat tellen vanaf nu helaas niet meer mee.

Lynch:
Hiermee wordt het stemmen in het speltopic bedoeld. Degene die gelynched wordt is degene die de meeste stemmen heeft gekregen.
Goedjes proberen slechtjes te lynchen, en slechtjes proberen niet gelyncht te worden en juist goedjes verdacht te maken.
Invloed op de lynch:
- Gokker
- Burgemeester
- Adelijken
- Leugenweerwolf
-(Huidenwisselaar)
-(Secretaris)

Lunch:
Hiermee wordt degene bedoeld die sterft tijdens de nacht door toedoen van de weerwolven. Deze mogen elke nacht in een slachtoffertopic n iemand aanwijzen die vervolgens zal sterven als deze moord niet op de een of andere manier wordt tegengehouden.
Invloed op de lunch:
- Yeti
- Beschermengel
- Heks
- Huidenwisselaar
- Gezegende
- (apostaat)
- (grafdelver)

Claim:

Een rol claimen houdt in dat je tegenover een medespeler aan kunt geven dat je een bepaalde rol hebt wanneer deze hierom vraagt. Deze claim kan waar of onwaar zijn.
Goedjes:
- Kunnen gewoon claimen goedje te zijn.
- Kunnen claimen goedje te zijn, maar een ander goedje dan ze daadwerkelijk zijn om hun echte rol te bewaken.
- Kunnen claimen neutraal/hulpje te zijn om op die manier slechtjes te vinden.

Slechtjes:
- Claimen natuurlijk nooit slechtje te zijn, want dan worden ze meteen opgehangen.
- Kunnen claimen dat ze een (onbewijsbaar) goedje zijn.
- Kunnen claimen dat ze neutraal zijn.

Neutraaltjes:
- Kunnen claimen gewoon neutraal te zijn, en te hinten naar de kant waar ze zich bij willen aansluiten.
- Kunnen claimen goedje te zijn.
- Kunnen claimen een goed neutraaltje te zijn wanneer ze eigenlijk al slecht hebben gekozen.

LET OP! Een rol vertellen aan een medespeler is NOOIT verplicht. Deze mag je het hele spel geheim houden. Een rol claimen kan om vele redenen gevaarlijk zijn!
Gevaar:
- Mensen kunnen willen controleren of je rol-claim klopt, en je proberen te bekijken/wisselen etc.
- Mensen kunnen, wegens de rol die je claimt, besluiten dat je dood moet (lynch/lunch).
- De welp kan je proberen te vermoorden, en slaagt hierin als de rol inderdaad klopte.
- Mensen praten weer verder met andere mensen, waardoor opeens iedereen je rol lijkt te weten.

Dagactie:

Hiermee worden alle acties bedoeld die overdag plaatsvinden. Hiervoor moet, wanneer ze uitgevoerd gaan worden, altijd eerst de spelleider ge-pmd worden.. Een dagactie houdt meestal in dat de gebruiker een verhaaltje in het speltopic schrijft waarin hij beschrijft hoe hij zijn actie uitvoert.
Dagacties:
- Beul (iemand doodmaken, maar met een open einde want iemand kan overleven)
- Priester (iemand natgooien met een bepaalde vloeistof, ook een open einde)
- Ketter (iemand natgooien met een bepaalde vloeistof, ook een open einde)
- Belleman (keihard roepen dat je een nieuwe burgemeester wilt om de een of andere reden)

Nachtactie:

Hiermee worden alle acties bedoeld die 's nachts plaatsvinden. Sommige rollen hebben een actie die ze iedere nacht kunnen uitvoeren, anderen slechts eenmalige acties. Lees hiervoor goed de Rollenpagina door. Nachtacties worden uitgevoerd door een pm naar de spelleider te sturen VOOR de deadline, met hoe je je actie wilt uitvoeren.
Dagelijkse nacht-acties:
- Beschermengel
- Gokker
- Gezegende
- Wisselaar
- Ziener
- Sjamaan
- Apostaat
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog