Nieuws

Zin in een potje weerwolven van wakkerdam?

Klik dan hier en meld je aan!

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Omlaag

Auteur Topic: Speltopic 262  (gelezen 10844 keer)

Fien

• Gast
Re: Speltopic 262
« Reactie #75 Gepost op: 25 oktober 2012, 20:34:26 »

Direct had Fien Waldo gebeld met de huistelefoon van Bas. Of dat echter slim was geweest kon haar niet schelen. Haar vingerafdrukken zouden niet echt belangrijk zijn daar Kaatje kon getuigen dat Fien een alibi had en ..Fien schudde met haar hoofd. Doe rustig. Je wordt echt niet verdacht van moord hoor. Alles duidt erop dat Bas zich naar de Filipijnen heeft gedronken.
Ze keek naar hem en zuchtte. Weer iemand overleden.
Even later kwam Waldo binnen gelopen. Het stoffelijk overschot werd meegenomen naar het mortuarium voor een onderzoek.
"Goed dat je belde Fien. Gaat het?" Waldo legde een hand op Fien's schouder.
"Ja hoor, ik ben eigenlijk vreselijk boos op Bas. Waarom heeft hij geen hulp gevraagd. Bah. Ik ga naar Theodorus.."

Op een drafje liep ze naar Theodorus die ze meteen vertelde over Bas. "Maar ja. Daarvoor kom ik niet."  Ze glimlachte.
"Ik ga een feest voor je organiseren omdat je bijna jarig bent."

Theodorus

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 25 oktober 2012, 20:45:44 »

Theodorus droomde van een week geleden. Of was het de week daarvoor? Hij wist het niet, het kon elke willekeurige week zijn.
Elke week behalve deze.
Het kon elke week zijn waarin Loes nog vrolijk de winkel in stapte, om bij te kletsen, of waarin Michelle hem aanbood eens zijn winkel schoon te maken, omdat het zo stoffig was.
Elke willekeurige week waarin de dorpelingen elkaar op straat groetten zonder met blikken van verdenkingen naar elkaar keken. Waarin dorpelingen des nachts konden gaan slapen, wetend dat morgen iedereen er nog zou zijn.
Sinds zijn vrouw er niet meer was waren er nog maar een paar mensen geweest die hij regelmatig zag, en nu vielen ook sommigen van hen weg.

Theodorus werd wakker en stond gelijk op met een resolute gedachte.
Hij zou naar de mensen toe gaan.
Geen hele dagen meer in de winkel, die winkel waar toch geen klant kwam. Geen hele dagen meer in de werkplaats.
Hij zou weer naar buiten gaan. Het was tijd voor verandering.

Hij liep naar beneden, pakte een reststukje hout, en schreef erop:
"Ik zal vandaag de winkel niet openen. Ik zal elders te vinden zijn."
Hij dacht na, of er niet iets meer toegevoegd moest worden, ter verduidelijking.
Hij besloot van niet. 'Elders' klonk hem wel leuk in de oren.

Hij besteedde die dag drie keer zo lang aan yoga oefeningen als anders, en toen hij klaar was en zichzelf had gewassen,
trok hij zijn beste kleren aan, en wandelde hij de deur uit.
Hij kwam echter niet ver, want een meter voor zijn deur, op het moment om aan te kloppen, vond hij Fien.

"Fien, wat goed om je te zien!"
Maar Fien kwam met nieuws dat minder goed was.
Ze bracht nieuws over nog een dode. Bas, de bakker. Het was net pas gebeurd.
Wanneer zou het eindigen?
"Maarja, " vervolgde ze, "daarvoor kom ik niet."
Zei ze, en ze glimlachte.
"Ik ga een feest voor je organiseren omdat je jarig bent." Zei ze.

Theodorus moest even nadenken, en besefte toen dat zijn 73ste verjaardag inderdaad om de hoek was! Het was het laatste waar hij dezer dagen aan had gedacht.
"Fien, wat ontzettend aardig van je!" Zei hij, en ook zijn gezicht werd gesierd door een glimlach.
Ze praatten nog even over het waar en wanneer ervan, en toen deed Theodorus de deur op slot, en liepen hij en Fien richting het centrum toe.

Walter

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 26 oktober 2012, 00:05:37 »

Toen Fien ophing dacht Walter snel na. Hij zou de feestruimte nog moeten legen en schoonmaken, maar dat was niet echt veel werk. Verder moest hij nog een tafel en genoeg stoelen voorzien, misschien zelfs de oude zetel die nog op de zolder stond. Maar die zou hij nooit op zijn eentje naar beneden kunnen halen, dus dat viel nog te bezien. Hij wist dat Fien zich met het eten zou bezighouden, dus daar moest hij zich al geen zorgen om maken. Hij vroeg zich wel af hoeveel volk er zou zijn... Hij hoopte maar dat Fien niet het hele dorp uitnodigde. Even had hij getwijfeld toen ze vroeg of ze zijn loods als locatie voor Theodorus' verjaardagfeest mocht gebruiken, maar toen had hij ingestemd. Hij mocht Theodorus wel, en bovendien zou het erg onbeleefd geweest zijn te weigeren. Walter besloot meteen even een kijkje te gaan nemen van de loods, om in te schatten hoeveel werk hij er aan zou hebben. Fluitend liep hij naar buiten. Een feest kon hij wel gebruiken. En hij was niet de enige, wist hij.

Annie

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 26 oktober 2012, 23:38:52 »

"Fien! Fien!" Annie dribbelde, zo snel als het lukte met de rammelende rollator voor zich uit, achter Fien aan die net voorbij was komen lopen. "Ik hoorde dat je een feessie geef!" Fien stopte en draaide zich om. Ze knikte. "Klopt Annie, voor Theodorus, hij is bijna jarig!" "Owh..." haperde Annie. Ze stond er even van te kijken. Ze had er nooit bij stilgestaan dat zelfs Theodorus weleens jarig zou zijn. En dat terwijl aan hem duidelijk te zien was dat hij al vele verjaardagen achter de rug had. Meestal wist ze het wel als er iemand jarig was, maar ze kon zich niet herinneren ooit iets over die van hem gehoord te hebben.
"Nou, ik zat dus te denken" ging Annie verder, "aangezien we geen bakker meer hebbe, zal ik een paar taarten bakken?" Ze ging ervanuit dat ze ook uitgenodigd zou zijn voor het feest.
"Tuurlijk!" riep Fien, ze stak haar duim op. "Prima plan, ik laat je nog weten hoeveel mensen er komen".
Tevreden liep Annie terug, de winkel in waar ze net naar onderweg was.  Behalve de gebruikelijke boodschappen, kocht ze vandaag extra veel bloem. Ze had niet alleen taarten te bakken, maar ook verse broodjes!  Die had Jake wel verdiend, die arme jongen droomde zo slecht. Ze kon hem 's nachts horen roepen en woelen.

Theodorus

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 27 oktober 2012, 13:10:55 »

Theodorus was blij dat hij de afbakeningen van zijn winkel had gekozen te verlaten.
Het weer was goed, zijn verjaardag kwam er aan, en de verandering ten opzichte van de afgelopen dagen voelde verfrissend.
Rond lunchtijd schoot de gedachte zijn hoofd te binnen om een lekker warm broodje te halen, maar hij herinnerde zich snel genoeg dat de bakker niet langer bij hen was.
Hij had gelijk geen honger meer, en besloot de winkel binnen te stappen.
Daar zag hij Annie staan, en hij begroette haar.

Na nog een halfuurtje in het centrum rondgewandeld te hebben, besloot hij Walter te bezoeken.
Ten slotte zou het feest daar gehouden worden, en hij was er al een lange tijd niet geweest.

Hij trof Walter niet aan in zijn huis. Waarschijnlijk zou hij aan het werk zijn, in de loods, of op het land.
Theodorus besloot wat rond te lopen. Misschien, als hij Walter tegenkwam, zou hij hem kunnen helpen met het treffen van de voorbereidingen.

JakeBloom

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 27 oktober 2012, 18:21:51 »

Wat moest hij doen?
Hij kon het lichaam hier niet zomaar laten liggen. Jake keek om zich heen, maar zag gelukkig niemand die het afschuwelijke voorval had gezien. In een verdwaasde roes pakt Jake het lichaam en begon het te verslepen richting de sloot. Halverwege bedacht hij zich echter. Waar kon hij een man van een meter tachtig kwijt? Jake besloot dat hij zijn vader het beste kon begraven. Hij ging op handen en knien zittenen stak zijn handen in de vochtige aarde. Hij schepte de aarde weg en begon aan een graf voor zijn vader. Het eentonige werk deed hem langzaam beseffen wat hij voor problemen hij had veroorzaakt. Hoe kon hij nou iemand vermoorden? Maar nog belangrijker was, dat niemand er achter mocht komen. Jake moest het lichaam verbergen en hopen dat het nooit gevonden zou worden. Hoeveel mensen zouden zijn vader kennen? En wanneer zouden die merken dat hij verdwenen was? Jake had geen antwoord op die vragen, hij kende zijn vader immers niet. Zouden zijn vrienden weten van de zon die hij had? Zouden ze naar Jake op zoek gaan om hem te vragen of hij iets wist. Jake kon alleen maar verder graven terwijl hij zich dit afvroeg.
Na een uur was het gat groot genoeg. Jake pakte zijn vader en legde die in het gat. Hij begon het gat weer dicht te gooien en werd miselijk toen hij het doffe geluid hoorde van aarde die op het lichaam terecht kwam. Jake begon sneller te werken, hij moest er van af zijn. Toen de kuil weer dicht was stampte Jake de aarde aan. Er waren in dit perkje net nieuwe bloemen gezaaid dus op het hele stuk groeide niets. Jake zou later terugkomen om nieuwe bloemen te zaaien en niemand zou dan iets kunnen vermoeden. Hoe moest hij nou verder?

Jake was gaan lopen en uitgekomen bij het bloemenperkje waar zijn vader lag. De tulpen die Jake destijds had geplant groeiden hier allang niet meer. Inmiddels waren er struikjes neergezet. Daar aangekomen zonk Jake op zijn knien en begon te huilen, terwijl hij aan zijn misdaad dacht. 'Ik moet iemand hierover spreken' dacht Jake. 'Ik kan dit niet meer aan'. Jake besloot toen hij daar zat alles te vertellen aan Annie. Misschien zou ze bang worden, hem het huis uit zetten en de politie inschakelen, maar misschien, en dat hoopte Jake, zou ze begripvol kunnen zijn en samen met Jake naar een oplossing zoeken.
Jake wist niet of er ooit een onderzoek naar zijn vader was ingesteld, ze waren in ieder geval nooit bij Jake langs geweest om hem te ondervragen. Maar hij was vastbesloten. Hij zou alles aan Annie opbiechten.

Onderweg naar huis hoorde hij vanEsmeralda dat er een feest georganiseerd zou worden voor Theodorus bij Walter. Jake was echter niet echt in de stemming voor een feestje

Kaatje

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 27 oktober 2012, 18:23:39 »

vandaag was het kaatjes eerste werkdag bij de winkel van esmeralda. ze had er zin in, wat een verschil, ze ging vrolijk naar bed en stond vrolijk op.  In de winkel poetste ze wat, en vulde de schappen bij. ze vond het zelfs gezellig om af en toe te kletsen met de mensen die binnen kwamen. maar toenjakebinnenkwam kreeg ze weer een rilling over haar rug, wat was er toch mis met deze jongen!?!

Waldo

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 27 oktober 2012, 18:57:06 »

Hoewel de dag niet erg spannend was begonnen, en Waldo nog gapend aan zijn tweede kop koffie zat, leek het allemaal toch nog interesanter te worden toen zijn telefoon begon te rinkelen. Een histerische Fien aan de andere zijde trachtte hem duidelijk te maken wat er gebeurd was en hoe ze Bas gevonden had. Hoewel het niet leek op een misdrijf zorge Waldo toch dat hij zo vlug mogelijk richting de plaats van het ongeval ging om potentiele aanwijzigingen te vinden.
Helaas leek het echt niets meer te zijn dan een 'ongeluk' en had de dood van Bas niets te doen met de andere vreemde gebeurtenissen. Na Fien dus gerustgesteld te hebben, en samen met haar gewacht te hebben tot de autoriteiten aanwezig waren gingen beiden weer verder. Het leek erop dat er een feestje te doen was bij Theodorus, wellicht geen stom idee om te bezoeken bedacht Waldo zich terwijl Fien weer enthousiast en opgewekt er vandoor huppelde richting de oude lenzenslijper. Zouden de moordenaars ook naar het feestje komen, om zich zo normaal mogelijk voor te doen? Of zouden ze verwachten dat Waldo dat dacht, en juist niet naar het feestje komen? Hmmmm...
In zijn overpijnzingen liep hij bijna Kaatje omver die esmeralda's winkel uit kwam lopen. 'Oh sorry!' riep hij uit terwijl hij met een indrukwekkende draai zich maar net om kaatje heen kon gooien. charmant kind is dat die kaatje schoot even door zijn hoofd heen voordat Waldo zijn gedachten weer terug gooide richting meer belangrijkere onderwerpen. Het was in ieder geval wel belangrijk dat hij op het feestje zou zijn had hij inmiddels besloten. En het zou sowieso een goede manier zijn om theodorus nog eens te ondervragen, de oude man leek meer te weten dan hij los liet

Fien

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 27 oktober 2012, 19:22:18 »

Onderweg naar Walter werd Fien geroepen door Annie. "Zal ik taarten bakken?"
Fien vond het een uitstekend plan en stak haar duimen op. Sowieso zouden Geertrui en Elisa een overheerlijke appeltaart bakken, die er bij iedereen wel in gaat.
Ze liep verder. Als het goed is zou Tante er al zijn met slingers en een cd-speler.
Het was weer een heerlijke zonnige dag in de herfst.

"Hee Walter"
"Hee Fien, ik heb de schuur al aardig opgeruimd. Wil je koffie? Tante is er al."
"Ja lekker, dan ga ik vast door. Ik wil meteen aan de slag!"

Annie

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 27 oktober 2012, 19:36:51 »

Annie had al haar receptenboeken uit de kast getrokken, op zoek naar de chocoladetaart die hr oma vroeger altijd voor haar verjaardag maakte. Toen ze klein was vond ze het altijd een typische oude-oma taart, maar nu vond ze hem heerlijk. Bovendien werd Theodorus ook oud, dus dat zou wel goed zitten.
Vluchtig bladerde ze door de stoffige boeken heen. "Ah daar issie, ZwarteWoudeKersentaart" las ze hardop. Voordat ze begon realiseerde ze zich dat ze nog kersen moest hebben voor die taart, de rest had ze al in huis. DUs liep ze nog even snel naar de winkel van Esmeralda.

----
(Ik stem dus niet op Jake)

Walter

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:56:23 »

Toen hij zijn loods verliet botste Walter bijna op tegen Theodorus, die blijkbaar al naar hem op zoek was. Theodorus vroeg of hij nog met iets kon helpen, maar Walter wees dat aanbod vriendelijk af. Het was zijn feest, dus hoefde hij natuurlijk niet mee te helpen. Even later was ook Tante er, om mee te helpen aan de voorbereidingen. Ze had slingers in allerlei felle kleuren mee, als versiering, en een cd-speler voor de muziek, aangezien Walter er zelf geen had. Hij had wel een oude platenspeler, maar of die nog werkte wist hij zelf niet eens.

Tegen de tijd dat Fien aankwam was het grootste deel van het werk was al gedaan. Walter begroette haar en bood haar een kop koffie aan. Nadat Fien weer was verdwenen om de laatste voorbereidingen te treffen nam Walter zelf ook een kop koffie voor hij in zijn zetel neerplofte. Hij had wel wat rust verdiend, vond hij.

Tante

• Gast
« Reactie #86 Gepost op: 27 oktober 2012, 23:42:36 »

Tante had eigenlijk helemaal geen zin om te helpen met het versieren en dergelijke maar ze had het immers beloofd dus ze moest wel. Ze had esmeralda nog gevraagd met haar mee te gaan maar die leek daar ook niet veel zin in te hebben. Ach, het zal wel snel gebeurd zijn. En als ze het echt op haar heupen kreeg, zette ze het gewoon op een zuipen!

Nicolai

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 27 oktober 2012, 23:58:06 »

Nicolai liep in de richting van Walter's loods. Fien had hem ingelicht dat daar het verjaardagsfeest voor Theodorus zou worden gehouden en Nicolai had zich bedacht dat Walter wellicht wel wat hulp kon gebruiken bij de decoratie. Hij vond het een goed idee van Fien. De sfeer in het dorp was zo grimmig de laatste tijd, een feestje zou voor wat afleiding zorgen.

Onderweg kwam hij Annie tegen.
"Heb je het al gehoord?" vroeg ze hem, enigszins buiten adem. "Bas is dood. Hij heeft zichzelf kapot gedronken."
Hier schrok Nicolai van en hij kreunde. "Niet ng een dode. Er blijft zowat niemand meer over in dit dorp zo."
Annie knikte ernstig. "Ja, dus ik heb de taak van Bas maar overgenomen om een taart te maken voor Theodorus. Ik moet alleen nog even langs het winkeltje van Esmeralda om kersen te halen." Ze zag Nicolai een zuur gezicht trekken en voegde er haastig aan toe: "Ik heb de rest van mijn bakspullen in de supermarkt gehaald hoor."
"Het is al goed, Annie. Ik kan het mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze ook wel eens elders spullen halen. Ik neem aan dat je vanavond ook op het feest bent?"
"Uiteraard."
"Okee, dan zie ik je dan."

"Walter, kan ik je nog ergens mee helpen?" vroeg Nicolai, toen hij de grote loods bereikt had.
Walter draaide zich om, het zweet op zijn voorhoofd. "Graag," verzuchtte hij. "Ik heb een hele zware stoel op zolder staan die ik zelf niet naar beneden krijg. Misschien wil jij...?"
"Natuurlijk, zeg maar waar hij staat."
Walter legde hem uit waar op de zolder hij de stoel kon vinden en Nicolai begaf zich naar de boerderij. Hij hoopte maar dat het niet zo'n massief eiken ding was als zijn oma vroeger gehad had.

Morana

« Reactie #88 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:45:40 »

Esmeralda stond nog tot laat in de avond in haar dorpswinkel. Er waren nog veel mensen die vandaag spullen kwamen halen op het laatste moment, Annie moest nog kersen hebben en de gezusters Berkenhout hadden nog flink wat appels nodig voor hun appeltaart. Voor de zekerheid bleeft Esmeralda dus maar laat open, want je wist nooit of iemand anders nog op het nippertje iets wilde halen. Het klingelende belletje van de deur rammelde en met een vriendelijke glimlach keek ze op. "Waar kan ik u mee van dienst zijn?" vroeg ze bijna automatisch, tot ze half verstijfd bleef staan. Een man met een kous over zijn hoofd stond voor haar en wees met zijn pistool richting de kassa. "Openmaken," gromde hij.
Zenuwachtig probeerde Esmeralda haar kassa te openen, maar hoewel het een handeling was die ze anders automatisch deed, lukte het gewoon niet doordat ze teveel stond te trillen. De man voor haar werd duidelijk ongeduldig en bedreigde haar extra door het pistool op haar hoofd te richten. "Schiet op, sta niet zo te treuzelen troel!"
Hoe ongelukkig was het moment dat de bezem die tegen de muur leunde op de grond viel. Van de klap schrok de man en haalde hij, onbedoeld, de trekker over. Een hard schot klonk en hij maakte dat hij zo snel mogelijk weg kwam. Zonder geld.

Hoewel Jake niet zo'n zin had in een feestje, had hij ook geen zin om in zijn eentje thuis te zitten. Annie was al weg naar het feestje voor Theodorus, dus helaas had hij niet zijn verhaal kunnen doen. In plaats daarvan zwierf hij over straat, om zijn gedachten op iets anders te krijgen. Het koude weer was eigenlijk wel welkom, even lekker afkoelen.

Liesje en Geertje vermaakten zich opperbest op het feest. Niet alleen hadden zij een appeltaart voor hun vriend gemaakt, ook hadden ze een klein schilderijtje voor aan de wand gekocht. Iets waarvan zij zeker wisten dat hij het zou waarderen en dat was gelukkig ook zo. Tot in de late uurtjes bleven ze gezellig borrelen, de sfeer was fantastisch en meerdere malen complimenteerden de zusters de organisatie van Walter en Fien. Hoewel de volgende dag op het nieuws zou verschijnen dat Esmeralda bij een beroving om het leven was gekomen en Jake van de weerwolven het slachtoffer was geworden, vermaakte iedereen zich nog in onwetendheid.

======
Esmeralda is gelynched, zij was weerhamster
Jake is gestorven in de nacht, hij was ziener

Theodorus

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 28 oktober 2012, 19:25:18 »

Theodorus kwam aan bij de loods, waar Walter juist naar buiten kwam.
Blij hem eindelijk gevonden te hebben, vroeg Theodorus of hij kon helpen met de voorbereidingen, maar het werd hem duidelijk gemaakt dat van de jarige, zoiets niet werd verwacht.
Walter was druk bezig, dus Theodorus groette hem vriendelijk, en ging weer verder.

Hij had nog een paar uur voor het feest zou beginnen, en besloot een mooie wandeling te maken door de velden, en het dorp, waar iedereen druk bezig leek te zijn. De meeste van hen zou hij vanavond weer zien, en dat soort dingen waren precies de reden dat hij die ochtend zijn winkel uitgelopen was. Glimlachend liep hij richting zijn huis, om even te rusten.

Een paar uurtjes later kwam hij weer terug bij de loods. Het was donker aan het worden, maar de plek was sfeervol verlicht.
Binnen werd hij gefeliciteerd, ontving hij kadootjes (vooral het kleine schilderij van Liesje en Geertje kon hij in zijn gedachten al zien hangen boven de schoorsteenmantel), en was er ontzettend heerlijk eten.
Het leek wel alsof het halve dorp het idee had gekregen om taarten voor hem te maken. Genoeg om een weeshuis mee te voeren!
Een van de taarten had zelfs 73 piepkleine kaarsjes erop, in alle kleuren van de regenboog. Theodorus straalde, en deed een poging om ze allemaal in een keer uit te blazen. Uiteindelijk kostte het hem drie ademteugen, maar hij slaagde.

Hij genoot die avond, en was zich nu pas echt bewust hoe dichtbij hij eigenlijk stond bij zijn dorpsgenoten, iets was hij zich de afgelopen jaren helemaal niet had gerealiseerd. Hij was ze, stuk voor stuk, ontzettend dankbaar.

Ook Waldo was er, en hij scheen meer reden te hebben om te komen dan puur en alleen het vieren van een verjaardag.
"Geniet je van je drankje, Theo?"
Vroeg hij, toen het feest goed onderweg was.
"Ja, zeker!" Antwoordde Theodorus, stralend.
"Mooi, mooi."
Ze praatten nog even over verscheidene cadeaus, en toen, eerst tussen neus en lippen door, over de ongevallen van de laatste dagen. Het gesprek verschoof steeds sneller daarheen. De man leek nog met veel vragen te zitten, maar Theodorus kon hem niet veel verder helpen.

Zo, na een lange avond, nadat alle gasten vertrokken waren en veel ervan waarschijnlijk al in hun bed lagen te slapen, bedankte Theodorus Walter hartelijk, en ook alle mensen die het feest georganiseerd hadden, en stapte hij met het schilderij onder zijn armen de kou in, onderweg naar huis.
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Omhoog