Nieuws

Zin in een potje weerwolven van wakkerdam?

Klik dan hier en meld je aan!

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Spelvariant  (gelezen 1716 keer)

Beertyah

Spelvariant
« Gepost op: 6 april 2013, 11:26:16 »

Elke speler bevindt zich ergens op het ganzenbord. Door stemmen en acties van rollen kan je je verplaatsen op het bord. Er zijn uiteraard speciale vakjes met goede of slechte gevolgen. De bedoeling is zo snel mogelijk, met je alliantie, het einde van het bord te bereiken.
Het spel is gedaan als:
- alle goedjes dood zijn (weerwolven winnen)
- alle weerwolven dood zijn (goedjes winnen)
- alle nog levende goedjes het einde gehaald hebben en ze met meer zijn dan de weerwolven die het einde gehaald hebben
- alle nog levende weerwolven het einde gehaald hebben en ze met meer zijn dan de goedjes die het einde gehaald hebben

Je kan dit spel ook winnen als je dood bent. Stel bijvoorbeeld dat je de laatste weerwolf bent die nog niet het einde heeft gehaald. Maar het aantal goedjes dreigt het aantal weerwolven in te halen. Dan kan je jezelf opofferen om de weerwolven te laten winnen (wel subtiel natuurlijk, anders hebben de goedjes het door). Om dit te belonen en aan te moedigen, wint iedereen die in de winnende alliantie zit, dood of levend.

Er is dit spel geen lynch. Elke stem is een vakje vooruit voor de speler waarop je stemt. Je moet dus zoveel mogelijk proberen op goedjes te stemmen, of met een juist aantal stemmen een slechtje proberen op een vakje met negatief effect te doen belanden.

Er is dit spel geen lunch. Het slachtoffer van de weerwolven gaat gewoon een aantal vakjes achteruit op het bord. (de weerwolven mogen hun stemmen ook spreiden om personen een bepaald aantal vakjes doen terug te gaan)

Geen van de moordende rollen kan effectief moorden. Hun slachtoffers gaan gewoon een aantal vakjes achteruit op het bord.

Hoe ga je dan dood?
Iedereen begint het spel op vakje 0. Maar het bord begint op -5 als je op vakje -5 eindigt (of lager) ben je dood. Ook is er één doodsvakje op het board. Als je daarop belandt ben je meteen dood.

Lynch:
- vanaf nacht 1: elke stem = 1 vakjes
- vanaf nacht 3: elke stem = 3 vakjes
- vanaf nacht 5: elke stem = 5 vakjes
- vanaf nacht 7: elke stem = 7 vakjes
- vanaf nacht 9: elke stem = 9 vakjes
- vanaf nacht 11: elke stem = 11 vakjes
- vanaf nacht 13: elke stem = 13 vakjes
- vanaf nacht 15: elke stem = 15 vakjes

Lunch:
- vanaf nacht 1: elke ww = -1 vakjes
- vanaf nacht 3: elke ww = -3 vakjes
- vanaf nacht 5: elke ww = -5 vakjes
- vanaf nacht 7: elke ww = -7 vakjes
- vanaf nacht 9: elke ww = -9 vakjes
- vanaf nacht 11: elke ww = -11 vakjes
- vanaf nacht 13: elke ww = -13 vakjes
- vanaf nacht 15: elke ww = -15 vakjes

Moordende rol:
- vanaf nacht 1: -4 vakjes
- vanaf nacht 3: -7 vakjes
- vanaf nacht 5: -10 vakjes
- vanaf nacht 7: -13 vakjes
- vanaf nacht 9: -16 vakjes
- vanaf nacht 11: -19 vakjes
- vanaf nacht 13: -22 vakjes
- vanaf nacht 15: -25 vakjes

(duurt het langer dan 9 nachten, gaat het ook nog steeds hoger, aan hetzelfde tempo)

Opgelet!
Elke verplaatsing op het bord wordt meegerekend. Als je dus eerst met lynch-stemmen 5 vakjes vooruitgaat en dan met de lunch 8 vakjes achteruit, belandt je niet automatisch 3 vakjes achteruit. Bijvoorbeeld als er 5 vakjes vooruit een speciale actie is, wordt deze eerst toegepast. Je krijgt wel enkel het eindresultaat te zien.

Opgelet
Als je lager dan -5 eindigt ben je ook dood.
Maar als je hoger dan 63 eindigt ben je niet gewonnen, je moet precies op 63 eindigen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2013, 19:43:33 door Nobody »
Gelogd

MvM

Re: Spelvariant
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2013, 17:28:43 »

Beertjah/Nobody
Denken jullie niet dat de regel precies op 63 moeten komen hier niet echt handig is? (Met dobbelstenen is iets heel anders dan in dit geval.)

Ik denk namelijk dat we heel erg lang bezig zijn voor mensen binnen komen gezien het grote aantal stappen wat stemmen in latere ronden oplevert.

Als je op 60 staat en je krijgt 6 "lynch"stemmen in nacht 9 -->  53 stappen vooruit --> 63 en 50 stappen over, deze gaan achteruit --> 13 --> 2 lynchstemmen --> dood

Of is het juist de bedoeling dat het heel erg lastig is, misschien zelfs nagenoeg onmogelijk in latere ronden, om op vakje 63 te komen? En dat mensen daardoor juist snel dood gaan...
Gelogd

Beertyah

Re: Spelvariant
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2013, 18:14:39 »

Het is inderdaad hoe langer het spel duurt, hoe meer mensen dood gaan en hoe minder het einde halen.
Gelogd

MvM

Re: Spelvariant
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2013, 20:29:39 »

Goed, dan is dat duidelijk.

En dan nog een andere vraag:
Mag je op jezelf stemmen bij lynch of acties uitvoeren op jezelf om je een bepaald aantal hokjes te laten bewegen?
Gelogd

Beertyah

Re: Spelvariant
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2013, 20:54:14 »

Nee
Gelogd

MvM

Re: Spelvariant
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2013, 10:21:37 »

Wat is eigenlijk de rol van de BM dit spel?
Aangezien het nu geen gelijkspel kan worden bij lynchstemmen, heeft de rol van BM geen nut volgens mij...

(Sorry voor de lastige vragen allemaal XD)
Gelogd

Tom?100

Re: Spelvariant
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2013, 11:17:27 »

Wat is eigenlijk de rol van de BM dit spel?
Aangezien het nu geen gelijkspel kan worden bij lynchstemmen, heeft de rol van BM geen nut volgens mij...

(Sorry voor de lastige vragen allemaal XD)

Staat onderaan de beginpost in het speltopic
Gelogd

MvM

Re: Spelvariant
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2013, 13:31:44 »

Staat onderaan de beginpost in het speltopic

Oeps, sorry. (A)
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog