Nieuws

Hulpspelleideren?
Wil jij ook eens een spel helpen leiden met een tof thema, een vreemde variant of een waarachtige wending? Benader eens een spelleider!

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Kijk uit voor internet scammers!  (gelezen 647 keer)

Michelaar

Kijk uit voor internet scammers!
« Gepost op: 23 juni 2016, 08:43:55 »

Jongens, dit topic gaat over een erg belangrijk onderwerp. Internet scammers/piraten etc. Deel hier je ervaringen ermee om te laten zien wat verdacht kan zijn!

Ik krijg een bericht van zijnde 'Ashley Conklin'. Ze zei dat ze mij heeft gevonden door een random functie van Skype. Ze wil dat ik in een 'chatroom' kom door een link te plaatsen. Als ik vraag welke site dat is, draait ze er helemaal omheen en zegt ze van hoe leuk het zou zijn als ik kom kijken. Als dit bij jou gebeurd, klik NIET op de link! Waarschijnlijk zit er een virus achter die zij of hij je wilt laten downloaden!

Shaddow

Re: Kijk uit voor internet scammers!
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2016, 10:57:17 »

Wait, het is geen bot?
het is een daadwerkelijk persoon?
VOTE SHADDOW FOR BM 4825

EEN GOED GOEDJE, EEN SLECHT SLECHTJE

Roandraak

« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2016, 11:12:53 »

Ik had ooit ingelogd op skype in Turkije, op de hotelcomputer.
Natuurlijk wel uitgelogd, maar kreeg een jaar lang vriendschapsverzoeken van random arabische mensen.

Ik doe niet aan sarcasme, ik bén sarcasme. -!- Ik loop in 6 sloten tegelijk, 7 is te veel.

tijgerke87

« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2016, 16:30:18 »

zijn er mensen die uberhaubt daarin zouden trappen ??

*klinkt voor mij persoonlijk als duhhh waarom zou ik daarin trappen?*

Michelaar

« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2016, 16:46:43 »

Ja ik snap wat je bedoelt. Maar steeds hoor ik mensen die heel veel geld zijn kwijtgeraakt hieraan en het is altijd handig om ze te waarschuwen!

tijgerke87

« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2016, 16:49:37 »

van welke leeftijd zijn die mensen dan vraag ik me stiekem af, eerste ingeving is dan jonge tieners en mensen van late 50 ofso iig groepen die nog vrij naief zijn betreft internet vaak

Michelaar

« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2016, 17:05:27 »

Dat is meestal ook geloof ik, maar ik heb ook verhalen gehoord van 25-jarigen..

Ralmuski

« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2016, 17:20:01 »

Sommige scams zijn beter dan anderen. :P

Gelukkig zijn de meeste vrij obvious. Maar het blijft opletten.

Morana

« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2016, 08:15:23 »

Mijn vader kwam ook laatst helemaal trots naar me toe dat hij doorhad dat een mailtje van de bank nep was. Liet me het zien, en het was inderdaad de opmaak van de bank.. maar dan vroegen ze je ergens in te loggen en dat leidde natuurlijk naar een heel andere website dan de bankpagina zelf.
Ik keek er even naar.. zag dat ze de standaard teksten van de mailtjes van de bank ook nog eens niet goed hadden over gekopieerd.. eerste letter van een zin miste. Dan denk ik.. dan ben je toch dom ook als je zo'n scam in elkaar zet  XD Zo vaak dat daar al iets fout in staat, of met heel veel taalfouten geschreven.. zorg eens dat die dingen eerst allemaal kloppen en misschien dat ik er dan eens in ga trappen..

Ook van die leuke mensen die je thuis opbellen van microsoft ofzo, wat dus niet klopt en als je met hun gesprek mee gaat, moet je iets downloaden waardoor ze je bestanden ontvoeren die je dan pas tegen betaling terug krijgt. Ik zeg daarom ook standaard tegen zulke mensen "ik heb geen computer" .. Laatst begon er ook alweer eentje en toen zei ik 'you are probably calling from microsoft?' Maar nee, het was de telephone company. Zeg ik "ik heb geen telefoon" XD Pas later bedacht ik dat die laatste zin wat raar was van mijn kant, want ik sprak natuurlijk met hem via de telefoon.. maar het werkte wel, hij hield meteen op  ;D

RickTorreman

« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2016, 08:45:41 »

Een keer op een verjaardag dacht ik dat mijn telefoon op stil stond, dus niet..

Ging mijn telefoon af, vroegen ze aan mij om een voicemail in te spreken.. Ik vertrouwde het niet.

Gelijk verjaardag in paniek en toen in de auto vroeg mijn moeder:"zeiden ze het 1x of herhaalden ze het steeds?"
Waarop ik antwoordde:"Ja, ze herhaaldde het steeds als het lang duurde, op dezelfde toon."

Bleek het dus zo'n robotje te zijn van je abonnement of zo iets. Die je gewoon hielp bij het inspreken van een voicemail..

Geen scam dus.. Maar ik dacht van wel..
Mijn parkeerproblematiek:"Die staet op mien pleakkie wat mok noe?!"

Dragonfly

« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2016, 10:24:18 »

Ik kreeg een tijdje geleden een mailtje van BCC... De leus stond eronder. ''High pricing...Low service''. Dat vond ik toch wel een beetje grappig.  ;D

Rick

« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2016, 11:25:14 »

Dan denk ik.. dan ben je toch dom ook als je zo'n scam in elkaar zet  XD Zo vaak dat daar al iets fout in staat, of met heel veel taalfouten geschreven.. zorg eens dat die dingen eerst allemaal kloppen en misschien dat ik er dan eens in ga trappen..
Ik heb gehoord dat ze dat expres doen, omdat mensen die niet doorhebben dat zo'n overduidelijke scam nep is, vaak ook "dom" genoeg zijn om daarna pas écht opgelicht te worden. Als het mailtje er heel erg officieel uit zou zien, dan zouden er ook veel mensen reageren die wel weten dat ze geen bankgegevens moeten versturen, en dat zou de oplichters veel werk kosten.

Ralmuski

« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2016, 05:32:16 »

Nee, ik denk dat de reden is dat ze niet gemaakt worden. Ten minste, niet door mensen. Er wordt een template gemaakt voor bv de ING. Daarna doen ze er een scriptje overheen voor elk land. Zo'n script is natuurlijk gammel en geen in elke taal wel iets raars. Maar mensen die dat niet zien zijn inderdaad ontvankelijker voor oplichting en op deze manier is je bereik bijna oneindig. Waardoor hele lage percentages op succes je nog steeds aanzienlijke bedragen kunnen opleveren.

Morana

« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2016, 13:49:43 »

Ja van zo'n script snap ik het wel. Maar bij die van mijn ouders hadden ze gewoon letterlijk gekopierd wat onder de mail stond van hun bank normaal gesproken.. alleen de eerste letter gemist. Dat is toch dom..  ::)

Ralmuski

« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2016, 17:54:17 »

Oliedom.  :D
Pagina's: [1]   Omhoog